Αυτή η εκρηκτική αύξηση οφείλεται τόσο στην αυξανόμενη δημοτικότητα του ελαιολάδου στις ΗΠΑ όσο και στην απότομη μείωση της παραγωγής που σημειώθηκε στην Ισπανία κατά τις προηγούμενες συγκομιδές. Ο Χουάν Βιλάρ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Vilcon, επεσήμανε ότι οι Αμερικάνοι είναι πλέον περισσότερο εξοικειωμένοι με το ελαιόλαδο και αναζητούν προϊόντα υψηλής ποιότητας.
Επιπλέον, πολλές εταιρείες ελαιολάδου προσαρμόζουν τις προσεγγίσεις τους στις αμερικανικές προτιμήσεις, ενισχύοντας έτσι την κατανάλωση.
Σε αντιπαράθεση με την αυξανόμενη κατανάλωση στις ΗΠΑ, οι Ισπανοί αγοράζουν λιγότερο ελαιόλαδο αφού οι κακές συγκομιδές τις περιόδους καλλιέργειας 2022/23 και 2023/24 συνέβαλαν σε άνευ προηγουμένου αυξήσεις των τιμών.
«Λόγω των αυξήσεων των τιμών, η ισπανική κατανάλωση μειώθηκε κατά περίπου 47%», είπε ο Βιλάρ. «Η Ισπανία κατανάλωσε περίπου 260.000 τόνους ελαιολάδου το 2023».
Ο Joseph R. Profaci, ο εκτελεστικός διευθυντής του North American Olive Oil Association (NAOOA), επεσήμανε ότι οι αμερικανοί καταναλωτές βλέπουν το ελαιόλαδο διαφορετικά από τους ομολόγους τους στη Νότια Ευρώπη. Κατά τη γνώμη του, ενώ στις μεσογειακές χώρες η κατανάλωση είναι συχνά μια πολιτιστική κληρονομιά, στις ΗΠΑ αποτελεί περισσότερο μια συνειδητή επιλογή για λόγους υγείας ή γεύσης. «Η διαφορά είναι ότι στις ΗΠΑ, η βάση των καταναλωτών, τουλάχιστον millennials και boomers που δεν μεγάλωσαν σε νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ελαιόλαδο, έκανε μια σκόπιμη επιλογή να αρχίσει να χρησιμοποιεί ελαιόλαδο για λόγους υγείας ή γεύσης», είπε.
«Στην Ισπανία και σε άλλες παραδοσιακές χώρες, η χρήση ελαιολάδου δεν αποτελούσε απλώς μια σκόπιμη επιλογή για τους καταναλωτές, αλλά αποτελούσε μέρος της καθημερινής ζωής και της πολιτιστικής τους κληρονομιάς», πρόσθεσε ο Profaci. «Εξαιτίας αυτού, όταν οι καταναλωτές σε αυτές τις χώρες αντιμετωπίζουν ξαφνικά υψηλότερες τιμές, είναι πιθανότερο να αναζητήσουν εναλλακτικές επιλογές».
Ο Βιλάρ συμφώνησε σε αυτήν την άποψη, επισημαίνοντας ότι οι τιμές του έξτρα παρθένου ελαιολάδου στη λιανική πώληση στις ΗΠΑ έχουν ήδη ξεπεράσει τα 10 δολάρια ανά λίτρο, αλλά δεν έχουν αυξηθεί τόσο πολύ όπως στην Ευρώπη, λόγω της διαφορετικής δομής των τιμών.
«Για ένα μεγάλο μέρος της αγοράς των ΗΠΑ, ιδίως στις ιδιωτικές ετικέτες που αντιστοιχούν στο 40% όλων των λιανικών πωλήσεων, οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί καθόλου ως αποτέλεσμα της τιμολόγησης των συμβολαίων», πρόσθεσε ο Profaci.
Επιπλέον, με τους καταναλωτές των ΗΠΑ να βρίσκονται σε γενικές καλύτερες οικονομικές συνθήκες συγκριτικά με τους ευρωπαίους καταναλωτές, έχουν την ευελιξία να ανταποκριθούν σε υψηλότερες τιμές, γεγονός που συνεπάγεται ότι η αύξηση των τιμών δεν έχει τόσο έντονο αντίκτυπο στην αγορά των ΗΠΑ.
Ενώ οι ΗΠΑ μπορεί να καταναλώνουν περισσότερο ελαιόλαδο από την Ισπανία το 2023 και το 2024, ο Βιλάρ πιστεύει ότι αυτή η τάση θα αντιστραφεί όταν η παραγωγή στην Ισπανία επιστρέψει στον προηγούμενο μέσο όρο των περίπου 1,4 εκατομμυρίων τόνων. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα καταναλώνουν όλο και περισσότερο ελαιόλαδο, αλλά αυτό που θα συμβεί είναι ότι όταν υπάρξει μεγάλη συγκομιδή, θα υπάρξει πτώση της τιμής στην Ισπανία και η κατανάλωση θα ανακάμψει», είπε.
Ωστόσο, οι Profaci, Vilar και άλλοι ειδικοί προβλέπουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα καταναλώνουν συνεχώς περισσότερο ελαιόλαδο από την Ισπανία και πιθανώς θα ξεπεράσουν την Ιταλία ως ο μεγαλύτερος καταναλωτής ελαιολάδου στον κόσμο μέχρι το τέλος της δεκαετίας. «Δεν θα με εξέπληττε αν οι ΗΠΑ γίνουν ο μεγαλύτερος καταναλωτής στον κόσμο μέχρι το 2030», είπε ο Profaci. «Με κατάλληλο πρόγραμμα έρευνας και προώθησης του ελαιολάδου, μπορεί να συμβεί ακόμα πιο νωρίς».