της Σοφίας Σπύρου
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή
Σύντομα το χώρο του μικρού ελαιοτριβείου, που στεγάζεται μες την έκταση της αγροτουριστικής επιχείρησης Magna Grecia, πλημμυρίζει μυρωδιά φρούτου από τον καταπράσινο χυμό της ελιάς που ξεπηδά από το σωλήνα του decanter. «Φέτος είναι μια εξαιρετικά καλή χρονιά, τα δέντρα είναι φορτωμένα ποιοτικό καρπό και αναμένουμε ελαιόλαδο με πολύ καθαρά αρώματα και ενδιαφέρουσα γεύση. Προς το παρόν αλέθουμε πράσινες ελιές και θα συνεχίσουμε ώσπου ο καρπός να έχει μαυρίσει έως τα μέσα Νοεμβρίου και να δώσει πιο ώριμα αρώματα» θα πει ο Αλέξης Καράμπελας που μαζί με τον αδερφό του Φρατζέσκο και τη μητέρα Franca Magrini είναι οι ιδιοκτήτες της οικογενειακής επιχείρησης The Olive Temple που παράγει, τυποποιεί και διαθέτει εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο συμπληρώνοντας τις δραστηριότητες της αγροτουριστικής τους μονάδας.
Την ίδια στιγμή η Franca Magrini στην είσοδο του κτήματος υποδέχεται ένα γκρουπ 20 ατόμων τους οποίους θα μυήσει στον κόσμο του ελαιόλαδου. Η ξενάγηση, που ξεκινά με ένα ποτήρι κρασί συνοδευόμενο από φρεσκοψημένο ελιόψωμο σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο κάτω από τις ελιές, παρουσιάζει όλα τα στάδια παραγωγής από το χωράφι ως το ελαιοτριβείο. Η Franca στη συνέχεια εξηγεί τις ιδιότητες του ελαιόλαδου μιλώντας ταυτόχρονα για το πάντρεμα του εξαιρετικά παρθένου με διαφορετικά πιάτα και προσφέρει μπουκιές ψωμιού βουτηγμένες σε ελαιόλαδο. «Είναι δύσκολο για κάποιον που δεν είναι συνηθισμένος στη γεύση του ελαιόλαδου να δοκιμάσει το εξαιρετικά παρθένο σκέτο ενώ είναι πιο εύκολο να το δοκιμάσει με λίγο ψωμί», εξηγεί η ίδια. Οι επισκέπτες κατευθύνονται στο τέλος της ξενάγησης στο εστιατόριο που μπορεί να υποδεχθεί έως και 350-400 άτομα όπου θα δοκιμάσουν ελληνικές γεύσεις σε πιάτα μαγειρεμένα αποκλειστικά με εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο κι τοπικά υλικά και ενώ όσοι επιθυμούν θα κάνουν και δοκιμή ελαιόλαδου. «Σήμερα είναι μια ήσυχη μέρα αλλά χθες υποδεχθήκαμε 500 άτομα και αυτή την περίοδο μπορεί να υποδεχθούμε έως και 3.500 επισκέπτες μες την εβδομάδα, θα πει η κυρία Magrini. Η καρδιά της σεζόν γύρω από τη συγκομιδή και ελαιοποίηση είναι η πιο απαιτητική περίοδος για την οικογένεια Καράμπελα «Ξεκινάμε στις 6:30 π.μ. και τελειώνουμε στις 3:00 το πρωί για να καλύψουμε τις ξεναγήσεις και τις ανάγκες της παραγωγής. Κάθε βράδυ λύνουμε και πλένουμε όλα τα μηχανήματα του οικογενειακού ελαιοτριβείου πριν πάμε στο σπίτι μας για να ξεκουραστούμε ένα τετράωρο για να ξεκινήσουμε ξανά το άλλο πρωί», θα πει χαρακτηριστικά ο Αλέξης Καράμπελας.
Το άλμα στις ξεναγήσεις
Όταν μετά το θάνατο του πατέρα Δημήτρη Καράμπελα το 2013 τα ηνία ανέλαβαν η Franca Magrini με τους δύο της γιους δεν μπορούσαν να είχαν φανταστεί την εκτόξευση της πορείας της Magna Grecia. «Στο ξεκίνημα της επιχείρησης το 2009 τα μέσα που διαθέταμε ήταν πολύ απλά, οι γονείς μας μετέτρεψαν σε εστιατόριο την στάνη του παππού ενώ χρησιμοποιούσαν λίγες καρέκλες μαζί με τα εργαλεία μαζέματος της ελιάς κάτω από τα δέντρα για να υποδεχθούν τους επισκέπτες. Έως το 2013 υποδεχόμασταν 600 άτομα σε εβδομαδιαία βάση και περίπου 14.000 κατ’ έτος», θα πει ο κ. Καράμπελας.
Η μεγάλη ώθηση ήρθε το 2015 όταν έκλεισαν νέα συμβόλαια με τουριστικούς πράκτορες, κάτι που αύξησε δραματικά τη ζήτηση για υπηρεσίες ελαιοτουρισμού από τον κλάδο της κρουαζιέρας. «Ακόμη δεν είμαι βέβαιος ποιος ήταν ο λόγος πίσω από την απότομη ανάπτυξη. Ίσως συνδέεται με το γεγονός ότι ωρίμασε ο κλάδος στην Ελλάδα και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ήταν διατεθειμένοι να προσφέρουν κάτι που ξεφεύγει από το κλασικό Zorba Dance και ρετσίνα», θα πει ο Αλέξης Καράμπελας.
Η μετάβαση της επιχείρησης σε μεγαλύτερη κλίμακα έγινε σταδιακά. «Από μια εταιρεία των επτά ατόμων σήμερα η ομάδα μας έχει διευρυνθεί και απασχολούμε 25 άτομα. Στηρίζουμε τις ξεναγήσεις σε έξι γλώσσες Αγγλικά Γαλλικά Γερμανικά Ιταλικά Ρωσικά και Ισπανικά», συμπληρώνει ο ίδιος. Παράλληλα η οικογένεια Καράμπελα ανέβασε τον πήχη της ποιότητας και του brand του προϊόντος. «Εμπλουτίσαμε την ξενάγηση με επίσκεψη σε ένα παραδοσιακό ελαιοτριβείο με πετρόμυλο, δημιουργήσαμε εργαστήριο για σαπωνοποιία, προσθέσαμε χώρους στο εστιατόριο και το 2020 δημιουργήσαμε σύγχρονο ιδιόκτητο ελαιοτριβείο. Επιπλέον αναβαθμίσαμε τη συσκευασία, δημιουργήσαμε αρωματικά ελαιόλαδο, πάστα ελιάς καθώς και μαρμελάδες που μπορεί να αγοράσει κανείς είτε επιτόπου είτε μες από το e-shop», θα πει ο Αλέξης Καράμπελας. Μεγάλη ήταν και η αύξηση στους όγκους παραγωγής από 6-8 τόνους το 2016 σε περίπου 20 τόνους εξαιρετικά παρθένου που παράγει η The Olive Temple σήμερα.
Σημαντική επιρροή στη δημιουργία της Magna Grecia και The Olive Temple είχαν οι παραστάσεις από αγροτουριστικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ιταλίας και της Τοσκάνης, κάτι που είναι εμφανές και από την αισθητική του εστιατορίου και του ελαιοτριβείου. «‘Έχουμε την τύχη να έχουμε μητέρα από τη Βόρεια Ιταλία, έχουμε επισκεφθεί πάρα πολλά οινοποιεία από τα οποία πήραμε παραστάσεις και πάντα στο μυαλό μας οδηγός ήταν η Τοσκάνη στην ανάπτυξη της δικής μας επιχείρησης» συμπληρώνει ο ίδιος.
Έχει την ιστορία της η Τσαμπιδολιά
Οι ελαιώνες της επιχείρησης που βρίσκονται σε υψόμετρο από 20 έως 120 μ. περιλαμβάνουν δέντρα με ηλικία που ξεπερνά τα 150 χρόνια. Από τις 5.000 ρίζες που περιλαμβάνουν οι περισσότερες είναι ποικιλίας Κορωνέικης ενώ ανάμεσά τους βρίσκονται και δέντρα Τσαμπιδολιάς αλλά και Κολιρέικης.
«Η Τσαμπιδολιά είναι μεγαλόκαρπη κι έχει δυνατότερα αρώματα από την Κορωνέικη. Οι ντόπιοι δεν την καλλιεργούν σε μεγάλη κλίμακα γιατί ο καρπός που έχει μεγαλύτερο βάρος πέφτει στο έδαφος και δυσκολεύει τη συγκομιδή. Ωστόσο έχει πολύ δυνατό φρούτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την ελαιοποίηση το ελαιοτριβείο πλημμύριζε από μυρωδιές τροπικών φρούτων, γλυκιάς πιπεριάς και φύλλου τομάτας. Έτσι πιστέψαμε σε αυτήν δημιουργώντας μονοποικιλιακό ελαιόλαδο στην ετικέτα Laurel And Flame», θα πει ο Φρατζέσκος Καράμπελας. Παράλληλα η οικογένεια εμφιαλώνει ελαιόλαδο ΠΓΕ Ολυμπία από ανάμειξη Κορωνέικης και Κολιρέικης καθώς και μονοποικιλιακό Κορωνέικης.
Κινητήρια δύναμη της επιχείρησης είναι αναμφισβήτητα η ικανότητα όλων των μελών της οικογένειας να κάνουν απευθείας πωλήσεις στους ταξιδιώτες που υποδέχονται μέσω του αγροτουρισμού. «Δεν φεύγει άνθρωπος χωρίς να έχει πάρει ένα μπουκάλι ελαιόλαδου έστω σε μικρή συσκευασία», θα πει ο Φρατζέσκος Καράμπελας. Για να μπορεί να υποστηρίξει την τιμή η οποία για την extra premium ετικέτα Laurel and Flame ξεπερνά τα 60 ευρώ το λίτρο, η οικογένεια δίνει απόλυτη προσοχή στην εγγύηση της υψηλότερης δυνατής ποιότητας προϊόντος.
«Βασικός μας στόχος είναι να διασφαλίσουμε ότι το ελαιόλαδο που παράγουμε δεν έχει υπολειμματικότητες και, για να το πετύχουμε, αποφασίσαμε να επενδύσουμε σε δικό μας ελαιοτριβείο.
Παράλληλα τα αδέρφια αποφάσισαν να στραφούν συνολικά στη βιολογική καλλιέργεια ακολουθώντας την αυξανόμενη ζήτηση της αγοράς για βιολογικό προϊόν.
«Ξεκινήσαμε το 2014 να πειραματιζόμαστε για να αποκτήσουμε σταδιακά τις γνώσεις και να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις αυξημένες δαπάνες που συνεπάγεται η βιολογική καλλιέργεια», θα πει ο Φρατζέσκος Καράμπελας και συμπληρώνει ότι από φέτος όλη η παραγωγή της The Olive Temple θα είναι πιστοποιημένη βιολογική.
Γερά θεμέλια στο branding
Στήριγμα στην ανοδική εξέλιξη της The Olive Temple ήταν η μεθοδική προσέγγιση στο branding. «Ακολουθώντας τις προτάσεις των συμβούλων μας αποφασίσαμε να αλλάξουμε ριζικά τη λογική των προϊόντων και να επενδύσουμε σε ένα πορτοφόλιο ελαιόλαδων. Ημονοπροϊοντική λύση έχει αυξημένο ρίσκο επειδή το προϊόν καταλαμβάνει μία μόνο θέση και έχεις και μια ευκαιρία να το επιλέξει από το ράφι ο καταναλωτής», θα πει ο Αλέξης Καράμπελας και συμπληρώνει «σήμερα διαθέτουμε δύο σειρές, την Olympian Myth, που είναι πιο προσιτή premium, και η Laurel and Flame είναι έξτρα premium πρώιμης συγκομιδής γιατί θέλαμε γκάμα που απευθύνεται και σε επισκέπτες από χώρες με πολύ υψηλά εισοδήματα», θα πει ο κ. Καράμπελας. Σημαντική επίσης στάθηκε η προσοχή σε λεπτομέρειες όπως το γεγονός ότι στη συσκευασία μπορεί κανείς να σκανάρει το QR Code που δίνει πληροφορίες για το προϊόν από το χωράφι και τη χημική ανάλυση μέχρι τα βραβεία και πώς να ταιριάξει με ποιες συνταγές».