Η δυσεύρετη πρώτη ύλη οδήγησε σε «ντόμινο» ανατιμήσεων σε όλους τους επιμέρους κρίκους της αλυσίδας παραγωγής και εμπορίας του προϊόντος, με συνέπεια να δυσκολεύει η διαχείριση της κατάστασης στις διεθνείς αγορές.
Στην επιτραπέζια πράσινη ελιά Χαλκιδικής, για παράδειγμα, η ακαρπία κυμάνθηκε σε ποσοστό άνω του 90% όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Επιτραπέζιας Ελιάς, Γιώργος Ντούτσιας, με αποτέλεσμα η τιμή της στο χωράφι να έχει διπλασιαστεί, φτάνοντας στα 2,10-2,20 ευρώ το κιλό, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Ακόμη χειρότερη παραγωγικά, κατά τον κ. Ντούτσια, είναι η κατάσταση για την ποικιλία Αμφίσσης, της οποίας το τονάζ το 2023 ήταν ελάχιστο, ενώ λίγο καλύτερη εικόνα είχε η Καλαμών, η οποία προσβλήθηκε από έναν όψιμο δάκο και περιορίστηκε η παραγωγή της, με την τιμή της αυτή την περίοδο να είναι στα 2,20 – 2,40 ευρώ το κιλό.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον η εξίσωση δυσκολεύει και μένει να φανεί πλέον ποια θα είναι υποδοχή από το πελατολόγιο στο λιανεμπόριο και στη HORECA, στα ακριβότερα συμβόλαια που διεκδικεί η μεταποίηση για τη νέα σεζόν, κάτι που, όπως λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου, θα αρχίσει να ξεκαθαρίζει από την προσεχή άνοιξη.
«Είναι πρωτόγνωρα αυτά που βιώνουμε φέτος με την επιτραπέζια ελιά. Και αν τα συνδυάσεις με το ελαιόλαδο, που είναι της ίδιας οικογένειας, είναι πράγματα που η αγορά τα βλέπει σπανίως», τονίζει ο Προκόπης Κωνσταντόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Olymp SA. Δίδοντας, εξάλλου, τον τόνο των όσων εκτυλίσσονται στην αγορά αυτή την περίοδο, ο συνομιλητής μας λέει χαρακτηριστικά πως «μαλώνουμε με τους αγοραστές και κάθε ημέρα προσπαθούμε να τους εξηγήσουμε την κατάσταση που έχει επικρατεί και τους λόγους για τους οποίους πρέπει να αυξήσουμε τις τιμές στα προϊόντα». Εξίσου προβληματισμένος δηλώνει και ο Παύλος Δέας, της ομώνυμης μεταποιητικής από τη Χαλκιδική. «Υπάρχει δυσχέρεια διότι οι αγορές διάκεινται αρνητικά. Το τοπίο θα αρχίσει να ξεκαθαρίζει από το Μάρτιο και μετά. Το παρήγορο είναι πως οι ποσότητες είναι λίγες και υπάρχει ελπίδα ότι θα τραβηχτούν από τις αγορές» επισημαίνει.
Πληροφορίες αναφέρουν πως ανάλογα τη συσκευασία, η επιβάρυνση μπορεί να φτάνει και στο 100% κυρίως για την αγορά HORECA, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις στο retail που επιχειρείται να περάσει μια αύξηση της τάξης του 30%, η οποία, όμως και πάλι είναι δύσκολο να επιτευχθεί δεδομένου του πληθωριστικού κλίματος τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, που πριονίζει το εισόδημα των νοικοκυριών.
Για την ώρα, πάντως, τα τρέχοντα συμβόλαια εκτελούνται κανονικά, με την αγορά κινείται χωρίς προβλήματα τροφοδοσίας, έχοντας υπόλοιπο «καυσίμου» από τα αποθέματα της ελαιοκομικής περιόδου του 2022.