της Σοφίας Σπύρου
Κύριο βοήθηµα για να βρει το βηµατισµό της η επιχείρηση που ιδρύθηκε το 2013 στάθηκε το ότι οι δύο ιδρυτές µπορούσαν να επενδύσουν χωρίς απόσβεση κατά τα πρώτα χρόνια καθώς διατηρούν άλλα κύρια επαγγέλµατα. Έτσι έως σήµερα ο Βασίλης Μπέης διαθέτει κατάστηµα µηχανολογικών εφαρµογών, ενώ ο Γιώργος Προεστάκης είναι πυροσβεστικός υπάλληλος.
Κρίσιµη στήριξη προσέφερε η συνεργασία µε καταστήµατα παραδοσιακών τροφίµων που υποδέχονται µεγάλες τουριστικές ροές του νησιού. Σήµερα η εξωστρεφής επιχείρηση συνδυάζει ενδιαφέρον για τον ανταγωνισµό στην Ελλάδα και το εξωτερικό, βραβεύσεις σε διαγωνισµούς όπως ο ΑΤΗΕΝΑ, ο EVOOLEUM, ο LODO και ο Los Angeles, αλλά και εξαγωγικό προσανατολισµό µε θετικές προοπτικές για το µέλλον.
Οι ελαιώνες της ZIRO που παίρνει το όνοµά της από το χωριό Ζήρο είναι πιστοποιηµένοι βιολογικοί εδώ και τρία χρόνια, αποτελούνται από 40 στρέµµατα εντός του Γεωπάρκου Σητείας της UNESCO. Το ξηροθερµικό κλίµα µε ελάχιστες βροχές που δεν ξεπερνούν τα 250 εκ. κατ’ έτος προκαλεί έντονο στρες στα δέντρα τους καλοκαιρινούς µήνες. Το ότι φυσούν άνεµοι από το Λιβυκό και το Κρητικό πέλαγος σηµαίνει ότι οι ελιές που είναι σε υψόµετρο 150-600 µέτρων προστατεύονται από µυκητολογικές ασθένειες. Ο χαρακτήρας του ZIRO έχει γεµάτο φρουτώδες µε ένταση γύρω στο 5-5,50 και πικρό και πικάντικο που δεν ξεπερνούν το 4. «Το ZIRO έχει πικάντικες νότες όπως πράσινο πιπέρι και φρεσκοκοµµένο γρασίδι, συνδυάζει φύλλο ντοµάτας, αγκινάρα, φρούτα και λουλούδια», λέει ο κ Προεστάκης.
Η συσκευασία του ZIRO δένει την ιστορία, τη θρησκεία και τα έθιμα
Κρίσιµο στοιχείο στην επιτυχία της ετικέτας είναι το γεγονός ότι οι δύο επιχειρηµατίες αξιοποίησαν τις συνέργειες που υπάρχουν ανάµεσα στην παραγωγή ελαιόλαδου και τον τουρισµό. Μέσα από τη συνεργασία µε µια επιλογή καταστηµάτων παραδοσιακών τροφίµων που απευθύνονται σε µεγάλο βαθµό στους επισκέπτες του νησιού η ZIRO εξασφάλισε τη βιωσιµότητα στα πρώτα βήµατα του εγχειρήµατος. «Ήταν πολύ σηµαντικό ότι οι πρώτες πόρτες που χτυπήσαµε ήταν εδώ κοντά µας, καθώς µας έδωσε από νωρίς τη δυνατότητα να στραφούµε στις έµµεσες εξαγωγές. Η τουριστική κατανάλωση είναι ακόµη υπολογίσιµη, αλλά τις µεγαλύτερες ποσότητες θέλουµε να τις διαθέτουµε µέσω εξαγωγών, που κάθε χρόνο αυξάνονται», αναφέρει στην Agrenda ο κ. Μπέης.
Από τη διαδροµή αυτή εξελίχθηκαν εξάλλου και οι κωδικοί που κινούν οι επιχειρηµατίες, οι οποίοι αρχικά εστίαζαν σε συσκευασίες δειγµάτων των 100 ml δώρου, ενώ σήµερα ο κωδικός που ζητά κυρίως η αγορά είναι αυτός των 500 ml.
Χαρακτηριστικό του ZIRO είναι η συσκευασία που δένει την ιστορία, τη θρησκεία και τα έθιµα. Το ελαιόλαδο πρώιµης συγκοµιδής συσκευάζεται σε κωνική φιάλη που θυµίζει το λαδικό ανοξείδωτο σκεύος που έχουν παραδοσιακά οι νοικοκυρές στην κουζίνα ενώ το πώµα θυµίζει τη σφραγίδα που έχει το πρόσφορο. «Για να δώσουµε το στίγµα της Σητείας επιλέξαµε να απεικονίζεται ο δίσκος του Παλαιοκάστρου στο πώµα, ο οποίος είναι πρόδροµος του δίσκου των Αντικυθήρων. Με βάση το ∆ίσκο του Παλαιοκάστρου οι Μινωίτες προέβλεπαν τις κινήσεις των ουράνιων σωµάτων και τις εκλείψεις που ήταν πολύ σηµαντικά γεγονότα στην αρχαιότητα», εξηγεί ο ίδιος.
Στην καρδιά της φιλοσοφίας της ZIRO είναι η περιβαλλοντική βιωσιµότητα και η προστασία της βιοποικιλότητας. «Η βιοποικιλότητα µεταφράζεται σε υγεία και ευρωστία του οικοσυστήµατος», εξηγεί ο κ. Προεστάκης και συνεχίζει «η προσπάθεια φαίνεται να αποδίδει καθώς τα δέντρα µας ειδικά τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά ανθεκτικά», λέει ο ίδιος.