της Κωνσταντίνας Ψιλιώτη
Τα προεόρτια του διαγωνισμού ξεκίνησαν από την Αθήνα, σε ειδική εκδήλωση που έγινε στις 31 Μαρτίου. Εκεί οι διοργανωτές παρουσίασαν τα βασικά σημεία του διαγωνισμού που αποκτά πλέον χαρακτηριστικά πιστοποίησης ποιότητας και όχι απλά αξιολόγησης των δειγμάτων.
Πάνω από 550 εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα από όλο τον κόσμο θα αξιολογηθούν από διεθνή κριτική επιτροπή 30 δοκιµαστών, σύµφωνα µε αυστηρά πρωτόκολλα που εγγυώνται το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι κριτές, κατά τα 2/3 ξένοι, έρχονται στη Σητεία από 13 διαφορετικές χώρες. Πρόκειται για σηµαντικές προσωπικότητες του ελαιολάδου, οι οποίοι εκτός από τη διαδικασία αξιολόγησης, θα συµµετάσχουν στο πλούσιο πρόγραµµα της οργανωτικής επιτροπής που στόχο έχει την προβολή του ελαιολάδου Σητείας µέσα από την ιστορία, τον πολιτισµό και τη γαστρονοµία της περιοχής.
Παγκόσμιο βεληνεκές
Σύμφωνα με τον Ντίνο Στεργίδη, ιδρυτή της Vinetum, «το ελληνικό λάδι, στο εξωτερικό δεν έχει τη θέση που του αξίζει, και στόχος της ATHENA είναι να ενδυναμώσει αυτή τη θέση, αυτό το προϊόν, για το οποίο είμαστε δακτυλοδεικτούμενοι σαν λαός».
«Έχουμε ελαιόλαδα από Κίνα, Νέα Ζηλανδία, Νότια Αφρική, ακόμα και Τυνησία, και Ουρουγουάη» μας λέει από την πλευρά της η Μαρία Κατσούλη, διευθύντρια του διαγωνισμού. «Οι κριτές καταφέρνουν να γίνουν για λίγο πρεσβευτές στη χώρα τους» και «πάντα έχουμε οργανώσει μια μικρή έκπληξη για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού» ήταν εκφράσεις που ακούστηκαν στη συνέντευξη τύπου και εξέφραζαν την αφοσίωση των διοργανωτών στο έργο αυτό.
Δεν έχουν όλοι οι διαγωνισμοί την ίδια προσέγγιση
Ουσιαστικά δεν πρόκειται για έναν διαγωνισμό αυτό καθαυτό, αλλά για μια συνάντηση μεγάλων κριτών και γευσιγνωστών ελαιόλαδου, μια διαδικασία αξιολόγησης και μια πιστοποίηση του προϊόντος προς τον καταναλωτή.
Νέες τάσεις και νέοι ανταγωνισμοί
Από τους ειδικούς που μίλησαν τονίστηκε πως η προστατευόμενη ονομασία προέλευσης πρέπει να γίνει έμμεσα ένα brand name. Η ένδειξη ΠΟΠ Σητεία υπερισχύει πλέον από της Καλαμάτας. Έως τώρα, 58 χώρες στον κόσμο παράγουν ελαιόλαδο κι αυτό συνεπάγεται ενίσχυση του ανταγωνισμού. Μια νέα τάση, που έχει αγαπήσει πολύ ο μέσος καταναλωτής αλλά και οι κριτές του διαγωνισμού είναι τα αρωματισμένα ελαιόλαδα, στων οποίων την παραγωγή η Ελλάδα δεν υστερεί. Τα σημεία αξιολόγησής τους στο διαγωνισμό θα είναι διαφορετικά αφού πρακτικά, με την προσθήκη ξένων αρωματικών υλών, αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του έξτρα παρθένου.
Μυρωδιά λαδιού στα ρούχα μας
Όντας συνυφασµένη ιστορικά, πολιτιστικά και οικονοµικά µε την ελιά, η Σητεία ετοιµάζεται να υποδεχθεί τον διαγωνισµό αναδεικνύοντας τόσο την πολύτιµη κληρονοµιά (από τη Μινωική Κρήτη, στον σηµερινό δήµο που αποτελεί Παγκόσµιο Γεωπάρκο της UNESCO) όσο και την αναγκαιότητα στήριξης της πρωτογενούς παραγωγής, που στην εποχή µας είναι πιο σηµαντική από ποτέ. Το σητειακό ελαιόλαδο χαίρει πολλαπλών διακρίσεων, ενώ η Προστατευόµενη Ονοµασία Προέλευσης «Σητεία Λασιθίου Κρήτης» αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρισµένα εµπορικά σήµατα στις διεθνείς αγορές και ενσαρκώνει τις µοναδικές ιδιότητες του εξαιρετικού φινετσάτου ελαιολάδου που παράγει η περιοχή. Να αναφερθεί ότι τα σχεδόν 3 εκατ. ελαιόδεντρα, αποκλειστικά ποικιλίας Κορωνέϊκη, καλύπτουν πάνω από 140.000 στρέµµατα, µε ετήσια παραγωγή από 10.000 µέχρι 15.000 τόνους ελαιολάδου. «Χαρά και τιμή για την πόλη μας» δήλωσε ο Δήμαρχος της Σητείας, Γεώργιος Ζερβάκης, που απλόχερα πρότεινε τη υλοποίηση της εκδήλωσης αυτή τη χρονιά στον τόπο του. Για να μας δώσει να καταλάβουμε πως η γενέτειρα του ελαιόλαδου της Ελλάδας είναι η Σητεία, μας ανέφερει πως το 70% της καλλιεργήσιμης γης στην περιοχή είναι ελαιόδεντρα. «Υπάρχει μυρωδιά λαδιού στα ρούχα μας, στο ελαιοτριβείο και στο στόμα μας μια ζωή», είπε με συγκίνηση.
Ο διαγωνισµός συνδιοργανώνεται από τον ∆ήµο Σητείας, το Επιµελητήριο Λασιθίου, τον Οργανισµό Ανάπτυξης Σητείας και την εταιρεία Vinetum υπό την αιγίδα των υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων.
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή