Όλες οι κατηγορίες ελαιολάδου παρουσίασαν πτώση στις προτιμήσεις των καταναλωτών, με μοναδική εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα να αποτελεί το παρθένο ελαιόλαδο. Συγκεκριμένα, το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο παρουσίασε πτώση 13%, το “έντονο” ελαιόλαδο 14%, και το “ήπιο” 11%. Αντίθετα, το παρθένο ελαιόλαδο αυξήθηκε κατά 4,7%, πάντα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο(Οκτώβριος-Δεκέμβριος) του προηγούμενου έτους.
Αυτό δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο, καθώς την προηγούμενη σεζόν είχε επίσης παρατηρηθεί υποχώρηση 12% όλων των κατηγοριών ελαιολάδου στην κίνηση των αγορών της Ισπανίας, με τα νούμερα του έξτρα παρθένου ελαιολάδου να μειώνονται κατά 9%. Αξιοπρόσεκτο επίσης είναι το γεγονός ότι φέτος, τα πωληθέντα λίτρα ελαιολάδου ελαττώθηκαν κατά 9.8%, ισοδυναμώντας με το 59% των συνολικών πωληθέντων λίτρων ελαίων κάθε είδους, με το αντίστοιχο περυσινό νούμερο να ανέρχεται σε 61%.
Λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας, η οποία προβλέπεται ότι θα διατηρηθεί τους επόμενους μήνες, αμφίβολο είναι αν θα αλλάξουν οι τιμές που έχουν «απωθήσει» τους καταναλωτές από το ελαιόλαδο, προς όφελος του ηλιελαίου καθώς και άλλων ειδών λαδιού. Εν μέσω αυτής της κατάστασης, οι μεγάλες εταιρείες εμφιάλωσης προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι οι τιμές δεν θα αλλάξουν προς το χειρότερο, ενώ οι Ισπανοί παραγωγοί ανησυχούν έντονα για την ανομβρία που πλήττει τους ελαιώνες τους. Τα δεδομένα αυτά, συνθέτουν ένα αντιφατικό σκηνικό, με τους παραγωγούς και τους εμφιαλωτές να «τραβούν» τις τιμές προς αντίθετες κατευθύνσεις, και τους Ισπανούς καταναλωτές να «τιμωρούν» την αγορά του ελαιολάδου στρεφόμενοι σε άλλα είδη σπορελαίων τα οποία έχουν χαμηλότερη τιμή/λίτρο.
Η μεγάλη άνοδος των τιμών είχε παρατηρηθεί επίσης τον Ιανουάριο του 2006, μια περίοδο που χαρακτηριζόταν από ξηρασία αλλά και από μειωμένη για τα ισπανικά στάνταρ παραγωγή, όπως αναφέρει και το σχετικό ρεπορτάζ της Olimerca. Άλλη ανάλογη περίοδος ήταν τον Μάιο του 2017, με τις ανώτερες τότε τιμές να χτυπούν κυρίως τα βιομηχανικού τύπου ελαιόλαδα.
Καταλαβαίνουμε από αυτά τα δεδομένα, ότι οι καιρικές συνθήκες και τα μειωμένα αποθέματα μπορούν να δημιουργήσουν τριγμούς ακόμα και στην μεγαλύτερη αγορά ελαιολάδου, την ισπανική, είτε σε επίπεδο εγχώριων πωλήσεων, είτε εξαγωγών. Η απότομη άνοδος ή κάθοδος των τιμών ενδεχομένως να ταλανίζει τον ισπανικό τομέα μέχρι να…βρέξει!
