του Γιώργου Λαμπίρη
Πρόκειται για ένα προϊόν που βρίσκεται σε στάδιο έρευνας και διερεύνησης της αγοράς. Πρόκειται για προϊόν που έρχεται να απαντήσει στις διατροφικές τάσεις της εποχής.
Ταυτόχρονα η επιχείρηση με έδρα το νομό Αιτωλοακαρνανίας κάνει τα πρώτα της βήματα στην συμβολαιακή καλλιέργεια. Όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Κώστας Ζούκας, αποτελεί κεντρική επιδίωξη η ανάπτυξη της συμβολαιακής. «Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε συνεργασίες με ομάδες παραγωγών σε συγκεκριμένους τομείς για να διασφαλίσουμε συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά καθώς και σταθερότητα στην αμοιβή των παραγωγών. Διατηρούμε ήδη συνεργασία με τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Αρχαίας Ωλενείας, με τον οποίο στοχεύουμε να αναπτύξουμε σχέσης συμβολαιακής καλλιέργειας».
Καλύτερες τιμές στους παραγωγούς λόγω ελλείψεων – Διπλασιασμός του ενεργειακού κόστους
Ο κύριος Ζούκας αναφέρεται στις δυσκολίες που παρουσιάζει η φετινή χρονιά λόγω των σημαντικών ελλείψεων στα επίπεδα του 50% σε όλες τις ποικιλίες επιτραπέζιας ελιάς, ενώ σε ορισμένες από αυτές όπως στα μικρότερα μεγέθη της ελιάς Καλαμών και της πράσινης οι ελλείψεις ανήλθαν σε ποσοστά που άγγιξαν ακόμα και το 70%.
«Σε κάθε περίπτωση οι ελλείψεις πρόσφεραν την δυνατότητα για καλύτερες τιμές στους παραγωγούς, κάτι που είχαν ανάγκη, δεδομένου ότι πέρυσι βιώσαμε ιστορικά χαμηλά τιμών σε επίπεδο παραγωγού σε όλες τις ποικιλίες ελιάς», επισημαίνει ο επικεφαλής της Αμάλθεια.
Κατά τον ίδιο, πλέον το ενδιαφέρον έχει μετατοπιστεί πλέον από τον παραγωγικό τομέα και σε άλλους τομείς, δεδομένων παραγόντων όπως η έλευση της πανδημίας και στη συνέχεια ο πόλεμος στην Ουκρανία και η σοβαρή ενεργειακή κρίση που έχει επιφέρει. «Είδαμε τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος να αυξάνονται κατά τους τελευταίους πέντε μήνες σε ποσοστό άνω του 100%. Έχει διπλασιαστεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως και τον Ιανουάριο η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι ακόμα μεγαλύτερο λόγω πολέμου στην Ουκρανία, κάτι που θα φανεί στον επόμενο λογαριασμό που θα λάβουμε. Συν τοις άλλοις έχουμε υποστεί πλήγμα στο κόστος μεταφοράς των προϊόντων, διότι οι μεταφορείς χρειάστηκε να αυξήσουν σημαντικά τις τιμές τους, για να αντιμετωπίσουν το κόστος του πετρελαίου».
Έως και 15.000 ευρώ το κόστος για ένα 40άρι κοντέινερ
Αναφερόμενος στο κόστος των ναύλων για ένα 40άρι κοντέινερ, σημειώνει ότι πριν από έναν χρόνο, το κόστος για τις ανατολικές ακτές της Αμερικής ήταν περί τα 4.000 δολάρια. «Άγγιξε τα 7.000-8.000 ευρώ τα Χριστούγεννα του 2021. Σήμερα οι τιμές έχουν εκτοξευθεί στα 11.000 και 12.000 δολάρια για τις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ και στα 14.000 με 15.000 ευρώ για τη Δυτική Ευρώπη. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτές οι αυξήσεις επιβαρύνουν το τελικό προϊόν», εξηγεί ο επιχειρηματίας.
Σε ό,τι αφορά την τιμή παραγωγού, αυτή τη στιγμή τα 200 τεμάχια ελιάς Καλαμών, από περίπου 1 ευρώ πέρυσι, αυτή τη στιγμή κινούνται στα επίπεδα των 2,00 έως και 2,20 το κιλό αναλόγως την περιοχή, όπως επισημαίνει. «Επί του παρόντος έχουμε ήδη μετακυλήσει ποσοστό αύξησης άνω του 15% στις τελικές τιμές πώλησης της επιτραπέζιας ελιάς στα σούπερ μάρκετ, ενώ θα χρειαστεί να υλοποιηθούν και νέες αυξήσεις το προσεχές διάστημα», επισημαίνει σχετικά ο Κώστας Ζούκας.
Επένδυση άνω των 3 εκατ. ευρώ για νέες γραμμές παραγωγής
Στον επενδυτικό τομέα η επιχείρηση βρίσκεται σε διαδικασία μελέτης για τον εκσυγχρονισμό και επέκταση των γραμμών παραγωγής, με τη συνολική επένδυση να υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε ποσό άνω των 3 εκατ. ευρώ. Επιδίωξη της επιχείρησης είναι να ενταχθεί μέρος της δαπάνης στο ΕΣΠΑ. Προηγήθηκε επένδυση με επιδότηση μέσω αναπτυξιακού για τον εκσυγχρονισμό των γραμμών παραγωγής και των εγκαταστάσεων της εταιρείας, με ύψος 1,6 εκατ. ευρώ και ολοκληρώθηκε προ διετίας. «Παρόλ’ αυτά δεν έχουμε λάβει ακόμα τις επιχορηγήσεις λόγω πολυδαίδαλων διαδικασιών και πανδημίας. Εκκρεμεί να λάβουμε την τελευταία δόση ύψους 380 χιλ ευρώ από μέρα σε μέρα, ωστόσο αυτό δεν έχει συμβεί», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Αμάλθεια Α.Ε.
Το 96% του τζίρου της να προέρχεται από τις εξαγωγές και τα προϊόντα της διατίθενται σε περισσότερες από 25 χώρες. Βασικές της αγορές είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Βόρεια Ευρώπη και η Αυστραλία. Αγορά στόχο αποτελούν αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα.
Το 2021 η Αμάλθεια κινήθηκε σε ανάλογα επίπεδα με το 2020, καθώς ο κύκλος εργασιών της ανήλθε έως και τις 30 Ιουνίου στα 15 εκατ. ευρώ. «Δεν μειώθηκε ο τζίρος μας καθότι συνεργαζόμαστε κατά κύριο λόγο με τα σούπερ μάρκετ, των οποίων ενισχύθηκε η κίνηση στη διάρκεια της πανδημίας. Ο κόσμος στράφηκε σε όλο αυτό το διάστημα αρκετά περισσότερο σε αγορές μέσω των σούπερ μάρκετ, καθώς μεταφέρθηκε ευρύ μέρος της κατανάλωσης στο σπίτι».
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή