Η προσπάθεια τεχνητής τόνωσης της κατανάλωσης με τακτικές υποτίμησης της αξίας του προϊόντος που κρατούν στις δεξαμενές οι παραγωγοί, κινδυνεύει να γυρίσει τον Οκτώβριο μπούμερανγκ σε όσους την σχεδίασαν, αφού ο αδικαιολόγητος πανικός που προκάλεσαν στους έχοντες απόθεμα φέρνει χαμηλότερες τιμές παραγωγού και αντίστοιχα μικρότερες τιμές στο ράφι (της Ισπανίας) μαζί με διατήρηση της κατανάλωσης στα επίπεδα των 4.830 τόνων ελαιολάδου την ημέρα στην Ιβηρική. Τα νούμερα αυτά βγάζουν υγεία για τον κλάδο, ενώ οι εκτιμήσεις πλέον βλέπουν διατήρηση παρόμοιου ρυθμού πράξεων ή ακόμα και μεγέθυνσή του για Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Βέβαια, αν η αγορά είχε αφεθεί να δράσει οργανικά, τότε θα υπήρχε μεγαλύτερο απόθεμα στις 30 Σεπτεμβρίου με πώληση λιγότερου ελαιολάδου σε υψηλότερη τιμή και έτσι θα γινόταν μία ομαλή μετάβαση στα καινούρια δεδομένα της 2024/25, αλλά φαίνεται πως η ψυχραιμία στην αγορά δεν βρίσκεται στις προτεραιότητες όλων.
Σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί αυτό το σενάριο, τότε η κάνουλα της προσφοράς από Οκτώβρη θα έχει το πάνω χέρι για μικρό χρονικό διάστημα στο παιχνίδι της τιμολόγησης, δίνοντας ευκαιρίες σε όσους παράξουν νωρίς ελαιόλαδο ή μεταφέρουν κάποιες μικρές ποσότητες ως απόθεμα, για ευκαιριακά υψηλότερα επίπεδα τιμών σε παρθένο και έξτρα παρθένο.
«Αντιμετωπίζουμε μια ανώμαλη κατάσταση που έχει προκαλέσει αλλαγές στις συνήθειες της βιομηχανίας, η οποία πλέον αγοράζει όσο όσο και μέρα με βδομάδα», εξηγεί ο διευθυντής των Αγροτικών Συνεταιρισμών της Ανδαλουσίας, Cristóbal Gallego στην Olimerca. Ωστόσο, πιστεύει ότι «αυτή η στρατηγική πρέπει να αλλάξει, εάν οι εμφιαλωτές θέλουν πραγματικά να εγγυηθούν τον εφοδιασμό των πελατών τους μέχρι να έρθει η νέα σοδειά».
«Σε αυτό το σενάριο, θα βιώσουμε τη συντομότερη σύνδεση στην ιστορία – την περίοδο μεταξύ μιας εκστρατείας και μιας άλλης κατά την οποία η αγορά θα τροφοδοτείται με τα όποια αποθέματα», λέει ο Cristóbal Gallego, ο οποίος εκτιμά ότι θα υπάρχουν μόνο 56.170 τόνοι αποθηκευμένοι 30 Σεπτεμβρίου.
Όλα αυτά θα φέρουν μαζί τους μεγάλες εντάσεις στην αγορά, για τις οποίες ο ίδιος συμβουλεύει «να είμαστε συνετοί και να καταρτίσουμε επιχειρηματικές στρατηγικές που θα επιτρέψουν στην αγορά να παραμείνει εφοδιασμένη με ελαιόλαδο μέχρι να έχουμε το νέο προϊόν».