Στο WEBCAST που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου, συμμετείχαν εκπρόσωποι από φορείς όπως το Ελληνο-Καναδικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Ρουμανικό Επιμελητήριο, το Γραφείο ΟΕΥ της Πρεσβείας, η εταιρεία SIMPLY EXPORTS καθώς και η εταιρεία DASK Branding. Κεντρικό θέμα ήταν οι εξαγωγές του ελαιολάδου, ειδικά σε επώνυμη και τυποποιημένη μορφή, η ενίσχυση των οποίων προϋποθέτει κατάλληλο σχεδιασμό από την πολιτεία, και μπορεί να συμβάλλει στην οικονομική αναγέννηση του κλάδου καθώς και την αύξηση των θέσεων εργασίας.
Βασικά σημεία της συζήτησης ήταν η ανάγκη για την θέσπιση ενός συντονισμένου συστήματος εξαγωγών, καθώς και την καθιέρωση ενός εθνικού brand, βήματα τα οποία θα ενισχύσουν την δυναμική των ελληνικών ετικετών ελαιολάδου στο εξωτερικό. Αναφορικά με το πρώτο σκέλος, τονίστηκε πως απαιτείται ένα εξειδικευμένο τμήμα επαγγελματιών που θα εγγυάται διαρκείς ελέγχους ποιότητας για την αναβάθμιση της εξωστρέφειας των ελληνικών τυποποιημένων ελαιολάδων, ενώ για το δεύτερο διευκρινίστηκε ότι η ύπαρξη ενός εθνικού brand θα συσπειρώσει την ήδη υπάρχουσα δυναμική που διατηρούν τα ελληνικά brand στις διεθνείς αγορές.
Στις συζητήσεις αναφέρθηκαν επίσης αγορές του εξωτερικού οι οποίες αποτελούν στόχο των ελληνικών εξαγωγών, όπως της Τουρκίας, του Καναδά και της Ρουμανίας.
Επισημάνθηκαν «μελανά» στοιχεία που υπάρχουν επί της παρούσης, όπως η απουσία ελληνικών σημάτων ελαιολάδου από την τουρκική αγορά, η οποία έχει κατακλυστεί από αντίστοιχα σήματα άλλων μεσογειακών χωρών, και η υποχώρηση των μεριδίων ελαιολάδου σε μία παραδοσιακά συνδεδεμένη αγορά με τις ελληνικές εξαγωγές, όπως η καναδική.
Επιπροσθέτως, έγινε λόγος για δράσεις που αναμένεται να ενισχύσουν την φήμη και παρουσία του ελληνικού ελαιολάδου στο εξωτερικό, όπως οι προγραμματισμένες για τον Μάιο και Νοέμβριο εκδηλώσεις σε Βουκουρέστι και Κωνσταντινούπολη αντίστοιχα.
Παρατίθεται αναλυτικά το δελτίο τύπου του ΣΕΒΙΤΕΛ για το εν λόγω webcast:
Ευκαιρίες ανάπτυξης θα υπάρχουν πάντα για τον ελαιοκομικό τομέα, παρά τις όποιες δυσκολίες, όπως αποδεικνύει η δυναμική του ελληνικού ελαιολάδου, η οποία αντικατοπτρίζεται κυρίως στις εξαγωγές του προϊόντος σε επώνυμη, τυποποιημένη μορφή. Αυτό επεσήμαναν, μεταξύ άλλων, οι συμμετέχοντες στο WEBCAST που διοργάνωσε διαδικτυακά ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου – ΣΕΒΙΤΕΛ.
Οι εξαγωγές αποτελούν στην παρούσα οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα μας και ο ελαιοκομικός τομέας, τη μόνη διέξοδο από την πτώση και συρρίκνωση των πωλήσεων στο εσωτερικό. Άλλωστε οι εξαγωγές συμβάλλουν, μεταξύ άλλων και στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών, του επιπέδου δραστηριότητας, αλλά και των θέσεων εργασίας του τομέα. Οι πρωτοβουλίες των επιχειρήσεων είναι απαραίτητο να συνοδεύονται και από τις συντονισμένες προσπάθειες της πολιτείας με τη δημιουργία ενός υγιούς περιβάλλοντος δραστηριοποίησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, την αποκατάσταση των όποιων δυσλειτουργιών, με την παράλληλη πρόσβαση σε πληροφόρηση και σε πηγές χρηματοδότησης.
Ο Σύμβουλος ΟΕΥ Α’ της χώρας μας στην Κωνσταντινούπολη κος Απόστολος Ντιγκμπασάνης, αναφέρθηκε στις εξαγωγικές δυνατότητες του ελληνικού ελαιολάδου γενικώς, ακόμα και σε ελαιοπαραγωγές χώρες, όπως η Τουρκία, όπου υπάρχει παντελής απουσία του επώνυμου ελληνικού ελαιολάδου (σε αντίθεση με ιταλικά, ισπανικά και τυνησιακά), παρά τις καλές προοπτικές που διαφαίνονται. Παράλληλα, παρουσίασε μια εκτενή εικόνα της Τουρκικής αγοράς (δημογραφικά στοιχεία, στοιχεία αγροτικής παραγωγής και στατιστικά για το ελαιόλαδο), ενώ επισημαίνοντας παράλληλα την συγγένεια της γαστρονομίας των δύο χωρών.
Με την ευκαιρία του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ελαιολάδου και ελιάς στις 26/11/2022, το Γραφείο ΟΕΥ της Πρεσβείας μας, σχεδιάζει μια προωθητική δράση του ελληνικού ελαιολάδου, της επιτραπέζιας ελιάς και της ελληνικής γαστρονομικής παράδοσης, στην Κωνσταντινούπολη (στους χώρους του Σισμανόγλειου Μεγάρου) με Β2Β συναντήσεις Ελλήνων εξαγωγέων και τούρκων εισαγωγέων, διανομέων και επιχειρηματιών της μαζικής εστίασης, ευελπιστώντας στην θετική ανταπόκριση της προσπάθειας από τους εξαγωγείς μας και τους κλαδικούς τους φορείς.
Ο κος Κωνσταντίνος Κατσιγιάννης, Πρόεδρος του Ελληνο-Καναδικού Επιμελητηρίου, σκιαγράφησε την κατάσταση της καναδικής αγοράς τροφίμων και ελαιολάδου και την επιρροή της μεσογειακής διατροφής και της ελληνικής κουζίνας στους κατοίκους των μεγάλων πόλεων της χώρας αυτής. Ωστόσο, σχολίασε με σκεπτικισμό την μείωση του μεριδίου του ελληνικού ελαιολάδου το οποίο έχασε την 2η θέση που επί χρόνια κατείχε, από την Τυνησία, παρά το μεγάλο ρεύμα των καναδών τουριστών προς την χώρα μας.
Ο Γενικός Γραμματέας του Ελληνό-Ρουμανικού Επιμελητηρίου κος Γιάννης Αλφιέρης, αναφέρθηκε στην γνωριμία των Ρουμάνων με το ελληνικό ελαιόλαδο και γενικότερα με την ελληνική γαστρονομία, λόγω των επισκεπτών – τουριστών κυρίως στην Βόρεια Ελλάδα. Σημείωσε την ανάγκη ενημέρωσης ειδικότερα των αγοραστών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, καθώς και της τοπικής φαρμακευτικής βιομηχανίας, η οποία χρησιμοποιεί ποσότητες ελαιολάδου. Παράλληλα αναφέρθηκε και σε περιπτώσεις διακίνησης ανώνυμου ελαιολάδου σε λαϊκές αγορές και σε μεγάλους περιέκτες, ενώ ενημέρωσε και για την προγραμματισμένη για τον Μάϊο, εκδήλωση στο Βουκουρέστι, για την προβολή και προώθηση του ελληνικού ελαιολάδου και της επιτραπέζιας ελιάς.
Στην ανάγκη συλλογικών δράσεων, αλλά και την σημασία μιας καλά οργανωμένης διαδικασίας εξαγωγών, αναφέρθηκε η Σύμβουλος Εξαγωγών της Εταιρίας SIMPLY EXPORTS κα Τζένη Σκοτίδη. Ένα καλά οργανωμένο τμήμα εξαγωγών απαιτεί επαγγελματική προσέγγιση και προσεκτικές διαδικασίες προστασίας από απρόβλεπτους κινδύνους, διαρκείς ελέγχους ποιότητας, ελέγχους φυσικοχημικών και οργανοληπτικών χαρακτηριστικών και παρακολούθηση άλλων κρίσιμων παραγόντων. Η εξωστρέφεια είναι επιδίωξη και όραμα πολλών επιχειρήσεων, αλλά προϋποθέτει δέσμευση της εταιρίας, υπομονή, συνέπεια και συνέχεια δράσεων, τόνισε η κα Σκοτίδη.
Οι ενδιαφέρουσες εισηγήσεις του webcast του ΣΕΒΙΤΕΛ, ολοκληρώθηκαν με την παρέμβαση του κου Δημοσθένη Μπρούσαλη, της εταιρίας DASK Branding, ο οποίος τόνισε με πρακτικά παραδείγματα ότι η Ελλάδα διαθέτει ισχυρό brand name, αλλά δεν έχει εθνικό brand. Η αξιοποίηση του τουρισμού και της γαστρονομίας είναι σημαντικά στοιχεία που θα προσδώσουν υπεραξία σε όλα τα ελληνικά τρόφιμα και φυσικά στα εθνικά μας προϊόντα, το ελαιόλαδο και την επιτραπέζια ελιά.
Το Δ.Σ του ΣΕΒΙΤΕΛ ευχαρίστησε όλους τους εισηγητές και τους συμμετέχοντες στην τηλεδιάσκεψη, υποσχόμενο να θεσμοθετήσει την διοργάνωση αντίστοιχων εκδηλώσεων, σε θεματικές ενότητες που απασχολούν τις επιχειρήσεις -Μέλη του.
