Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει φέρει σημαντικές βελτιώσεις στην ελαιοκαλλιέργεια την τελευταία δεκαετία, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα, τη λήψη αποφάσεων, την ιχνηλασιμότητα και τη βιωσιμότητα στον τομέα της παραγωγής ελαιολάδου. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην AI περιλαμβάνουν καινοτομίες όπως η προγνωστική τιμολόγηση, ο έλεγχος παρασίτων και το εξατομικευμένο μάρκετινγκ, που αναβαθμίζουν περαιτέρω τον κλάδο.
Νωρίτερα φέτος, στη Χαέν της Ισπανίας, μια από τις κορυφαίες περιοχές παραγωγής ελαιολάδου παγκοσμίως, ειδικοί και αξιωματούχοι συγκεντρώθηκαν για να συζητήσουν τους πολλούς ρόλους που μπορεί να αναλάβει η τεχνητή νοημοσύνη στη παραγωγή και τη διαχείριση του ελαιολάδου. Μεταξύ των παρευρισκομένων ήταν και η εταιρεία Decidata Analytics, η οποία εξειδικεύεται στη χρήση AI για την ανάλυση δεδομένων στον αγροτικό τομέα.
Ο Javier Canego Martinez, διευθυντής έργου στην Decidata, υπογράμμισε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βελτιώσει την ιχνηλασιμότητα του ελαιολάδου και να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε έναν τομέα που έχει πληγεί από υποθέσεις απάτης. «Τα εργαλεία AI μπορούν να διασφαλίσουν την αυθεντικότητα και την υψηλή ποιότητα του ελαιολάδου, αναλύοντας, για παράδειγμα, τις φωτογραφίες από κουκούτσια ελιάς μέσω τεχνολογίας αναγνώρισης εικόνας. Με την παροχή ακριβών πληροφοριών για το προϊόν, οι εταιρείες μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να διατηρήσουν την καλή φήμη τους», τόνισε.
Παράλληλα, ερευνητές από ιταλικά πανεπιστήμια έχουν αναπτύξει αλγόριθμους AI που μπορούν να εντοπίσουν την προέλευση του έξτρα παρθένου ελαιολάδου, βασιζόμενοι στις φαινολικές ενώσεις και τις στερόλες του. Σε μελέτη του 2022, το AI κατάφερε να αναγνωρίσει με ακρίβεια τα τοπικά παραγόμενα ελαιόλαδα Taggiasca Ligure, ενισχύοντας την αξιοπιστία και την αξία των προϊόντων αυτών στην παγκόσμια αγορά.
Εκτός από την επαλήθευση της γνησιότητας, ο Canego Martinez υπογράμμισε ότι τα εργαλεία AI μπορούν να βοηθήσουν τους παραγωγούς και τους λιανοπωλητές να στοχεύουν με ακρίβεια τις προτιμήσεις των καταναλωτών μέσω εξατομικευμένης διαφήμισης. Η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στις εταιρείες να κατανοούν τι αρέσει στους καταναλωτές και πώς συμπεριφέρονται, προσαρμόζοντας τα μηνύματα και τις προωθητικές ενέργειες για να προσεγγίζουν πιο αποτελεσματικά συγκεκριμένες ομάδες.
Ένα άλλο παράδειγμα χρήσης της AI είναι η πρόβλεψη των τιμών του ελαιολάδου. Ο Diego Hueltes, μηχανικός υπολογιστών και σύμβουλος, ανέπτυξε μοντέλα πρόβλεψης τιμών βασισμένα σε ιστορικά δεδομένα τιμολόγησης, κλιματικά δεδομένα και δεδομένα για προηγούμενες συγκομιδές, προβλέποντας με ακρίβεια τις τιμές για τα έτη 2017 και 2018.
Μπορεί η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που σχετίζεται με τη βιομηχανία του ελαιολάδου να μην είναι τόσο διαδεδομένη όσο τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα που γνωρίζουμε ωστόσο, είναι ικανή να φέρει επανάσταση στον κλάδο, βοηθώντας τους παραγωγούς να συμπληρώνουν έγγραφα, να δημιουργούν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να βελτιώνουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ.
Με πληροφορίες από OliveOilTimes