Χωρίς να υπάρχουν επίσημα στοιχεία και μετρήσεις, άνθρωποι στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον χώρο του ελαιολάδου και του αγροτουρισμού με επίκεντρο τον κόσμο της ελιάς, επιβεβαιώνουν την εντύπωση ότι οι τουρίστες, ειδικά μετά την πανδημία, αναζητούν κάτι «διαφορετικό, φυσικό και όχι τυποποιημένο» όπως σχολιάζει στην Agrenda ο Γιώργος Τζιανουδάκης, ελαιοπαραγωγός που διαθέτει στην αγορά το ελαιόλαδο της εκμετάλλευσής του με την ετικέτα Cretanthos.
Μόλις πέρυσι επέκτεινε στον αγροτουρισμό τα ενδιαφέροντα της επιχείρησής του, και όπως εξηγεί ο ίδιος, η ανταπόκριση του κόσμου ήταν μεγάλη. Αυτήν την περίοδο δέχεται τουλάχιστον τρία τηλεφωνήματα σε εβδομαδιαία βάση για γκρουπ των έως οχτώ ατόμων που επιθυμούν να περιηγηθούν και να φιλοξενηθούν στο αγρόκτημά του. «Ψάχνουνε εμπειρίες αγροτουριστικής φύσης. Θέλουν να περπατήσουν, να δουν πρωτόγνωρες για αυτούς εικόνες που συνθέτει μια αγροτική εκμετάλλευση. Δεν τους καλύπτει πλέον το τυποποιημένο πακέτο των 5άστερων» εξηγεί ο κ. Τζιανουδάκης.
Πιο βάσιμα στοιχεία προκύπτουν από την γειτονική Ιταλία, όπου η ετήσια έκθεση για τον τουρισμό στην «Χερσόνησο των Απεννίνων» εκτιμά ότι αφενός οι τουρίστες θα ξεχυθούν με μεγαλύτερο «προϋπολογισμό» στα θέρετρα της χώρας, συγκριτικά με το 2020, αφετέρου ότι οι αποδράσεις προς την ύπαιθρο θα καταλάβουν το μεγαλύτερο μέρος του μπάτζετ αυτού.
Για την ακρίβεια το 86% των τουριστών σύμφωνα με αυτήν την έρευνα θα εστιάσουν στο φαγητό και το κρασί στις φετινές τους διακοπές, ενώ το 59% έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για διαμονή σε αγροκτήματα και αγροτουριστικά καταλύματα. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι καταγράφεται ενίσχυση στο τουριστικό ενδιαφέρον γύρω από το παραδοσιακό τρόφιμο, κάτι που σύμφωνα με τη μελέτη οδηγεί στο συμπέρασμα πως «οι αγροτικές διακοπές θα μονοπωλήσουν φέτος».
Η Ελένη Ζώτου, από το Golden Tree στην Χαλκιδική, ήδη βλέπει τις τουριστικές ροές να καταφθάνουν στον ελαιώνα της. «Μέσα στην επόμενη πενταετία, πιστεύω ότι ο αγροτουρισμός θα έχει εδραιωθεί» εκτιμά η ίδια. Προς το παρόν η εκμετάλλευση της κυρίας Ζώτου συνεργάζεται με ξενοδοχειακές μονάδες από την ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής, οι οποίες στέλνουν ομάδες στον ελαιώνα της για να ζήσουν την εμπειρία του ελληνικού ελαιώνα, ωστόσο εξετάζει το ενδεχόμενο να στήσει και δικά της καταλύματα για να μπει πιο ενεργά στον χώρο της φιλοξενίας.
«Δεν είναι απλά μια τάση, υπάρχει ενδιαφέρον και αν πατήσει κανείς πάνω σε αυτό με επαγγελματισμό μπορεί να εξασφαλίσει θετικά αποτελέσματα για τον κλάδο του εγχώριου τουρισμού και του ελαιολάδου εν γένει» εκτιμά ο Σπύρος Δαφνής, από το ελαιόλαδο Governor που έδωσε κοσμοπολίτικο βάθος στην κερκυραϊκή Λιανολιά. Όπως σημειώνει ο ίδιος, η σχέση πρωτογενούς παραγωγής και τουρισμού, τώρα ξεκινά να αποτιμάται στην Ελλάδα και έχει να προσφέρει πολλά, αφού επιμηκύνει την σεζόν και διευρύνει το τουριστικό πακέτο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα πελάτες στο εξωτερικό για τα αγροτικά προϊόντα του εκάστοτε τόπου.
Olive Oil Tours στον Αγ. Ματθαίο
«Ξεκινήσαμε το 2016 και ανοίξαμε τις πόρτες από το δεύτερο σπίτι μας διοργανώνοντας τα olive oil tours γύρω από μια πολύ απλή ιδέα: Να μυήσουμε τους επισκέπτες στο ελαιόλαδο έτσι ώστε γυρνώντας στη χώρα τους να θέλουν να επιλέξουν από το ράφι το ελληνικό ελαιόλαδο ως ανάμνηση μιας εξαιρετικής εμπειρίας που έζησαν κοντά μας», θα πει ο κ. Δαφνής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ξενάγηση σε όλες τις μονάδες παραγωγής καθώς και σε ένα μουσειακό χώρο που έχουν δημιουργήσει για να εκθέτουν τα μηχανήματα από το δύο πρώτα λουτρουβιά της οικογένειας. Σε δύο ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες γίνεται δοκιμή ελαιόλαδου ενώ σε εξειδικευμένο παντοπωλείο που διαθέτει olive oil bar οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία εκτός από το ελαιόλαδο του Κυβερνήτη να μπορέσουν να δοκιμάσουν και άλλα εξαιρετικά ελαιόλαδα της Ελλάδας. Από πέρυσι οι επισκέπτες του κτήματος μπορούν να γευτούν μυηθούν στο food pairing σε ένα νέο σκέλος της ξενάγησης που αναδεικνύει τη γαστρονομική παράδοση της Κέρκυρας και το πάντρεμα με το ελαιόλαδο. «Η ξενάγηση ολοκληρώνεται με επίσκεψη στο χωριό του Αγ. Ματθαίου που βρίσκεται εντός περιοχής Natura, στο Βυζαντινό Κάστρο του Γαρδικιού με την υπεραιωνόβιο ελιά που δεσπόζει στην είσοδό του και φυσικά έναν υπεραιωνόβιο ελαιώνα όπου μιλάμε στους επισκέπτες για τα χαρακτηριστικά της ποικιλίας. Το 2019, την τελευταία κανονική χρονιά υποδεχθήκαμε περίπου 10.000 επισκέπτες. Το ελαιοτριβείο μας έχουν παρουσιάσει κεντρικά τηλεοπτικά κανάλια του εξωτερικού όπως το βρετανικό ITV το γαλλικό France 3, τα οποία μάλιστα ήρθαν στο νησί για να καλύψουν το ελαιοτριβείο του Κυβερνήτη και να παρουσιάσουν την εμπειρία που προσφέρει στους επισκέπτες» λέει καταλήγοντας ο κ. Δαφνής.
Επιστρέφοντας στην έρευνα της ιταλικής εθνικής υπηρεσίας τουρισμού, διατυπώνεται η πεποίθηση ότι η απομάκρυνση των τουριστών από τα καθιερωμένα τουριστικά κέντρα των πόλεων προς την επαρχεία, αναμένεται να ενισχύσει την κατανάλωση ελαιολάδου σε μεγαλύτερο βαθμό. Η Assitol, η Ιταλική Ένωση Ελαιουργείων υπολογίζει πως περίπου το ένα τρίτο του συνόλου των πωλήσεων ελαιολάδου της Ιταλίας απορροφάται από τον κλάδο Horeca.