Η τριπλέτα µέτρων που έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι δοκιµασµένη σε άλλες χώρες µεγάλους παραγωγούς ελαιοκοµικών προϊόντων και επικεντρώνεται στους ελαιοπαραγωγούς κανονικού καθεστώτος. Με το ψηφιακό ∆ελτίο Αποστολής σε πρώτο χρόνο και µε τη ∆ήλωση Συγκοµιδής σε δεύτερο χρόνο, θα υπάρχει σαφής εικόνα για τα κιλά ελαιόκαρπου που φεύγουν από το λιοστάσι, όπως επίσης και για τα κιλά ελαιολάδου που βγαίνουν από το µαλακτήρα.
Έρχεται ψηφιακό µητρώο συσκευαστηρίων
Για την πορεία της πρώτης ύλης από το ελαιοτριβείο µέχρι το ράφι, το υπουργείο θα πάρει νέα µέτρα. Αρχικά, θα δηµιουργηθεί ψηφιακό µητρώο τυποποιητηρίων και συσκευαστηρίων ελαιολάδου για την ηλεκτρονική χορήγηση αλφαριθµητικού κωδικού έγκρισης, αρµοδιότητας του ΥπΑΑΤ. Επίσης, σχεδιάζεται η υλοποίηση ψηφιακής δήλωσης παραγωγής και τυποποίησης ελαιολάδου και ελιάς και θα απευθύνεται στα ελαιοτριβεία, τα τυποιητήρια και τα συσκευαστήρια της χώρας, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει ο Γενικός Γραµµατέας του ΥπΑΑΤ, Γιώργος Στρατάκος τον Οκτώβριο σε ηµερίδα του ΣΕΒΙΤΕΛ. Να σηµειωθεί πως τα πρόστιµα θα είναι όντως τσουχτερά. Από µόνη της η διακίνηση καρπού µε χειρόγραφο ∆ελτίο θα επιφέρει διοικητικό πρόστιµο 5.000 ευρώ. Άνθρωποι της αγοράς υποστηρίζουν πως µε αποδοτική υιοθέτηση των παραπάνω µέτρων:
Α) Θα µπορούν µε σαφήνεια να διασταυρωθούν οι επιπτώσεις εξωγενών παραγόντων (χαλάζια, ανοµβρία, µπόρες, ανεµοθύελλες) στην παραγωγή ανά περιοχή και νοµό, δίνοντας τη δυνατότητα στις ∆ΑΟΚ να βγάζουν εύκολα συµπέρασµα αναφορικά µε τις ασύµµετρες απώλειες στην ελαιοπαραγωγή/παραγωγή επιτραπέζιας ελιάς. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία τυχόν παρέµβαση της Πολιτείας/ΕΛΓΑ στο µέλλον, η στοιχειοθέτηση θα αποτελεί εύκολη υπόθεση και δεν θα βασίζεται µονάχα στον κόπο και των ιδρώτα των πολλές φορές υποστελεχοµένων τµηµάτων των ∆ΑΟΚ. Οι ζηµιές σε χρονιές όπως η φετινή, που ξεκίνησε δυναµικά στην ανθοφορία και κατέληξε θύµα της ανοµβρίας, θα είναι ολοφάνερες.
Β) Σαφώς περιορίζεται το πεδίο δράσης του ανώνυµου τενεκέ από τους αγρότες κανονικού καθεστώτος, καθώς το ελαιοτριβείο θα είναι υποχρεωµένο να «ανακοινώσει» την έκθλιψη και την παραγωγή, αφού πρώτα ο παραγωγός έχει «ανακοινώσει» στο mytimologio την κατ’ εκτίµηση ποσότητα ελαιοκάρπου που οδηγεί προς έκθλιψη. Τώρα, από την στιγµή που ο κρατικός µηχανισµός θα γνωρίζει από τα τριγύρω ελαιοτριβεία, που παίζουν οι αποδόσεις, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο για οποιονδήποτε επιτήδειο να προβεί σε παράτυπες – παράνοµες πράξεις εις βάρος του παραγωγού ή των κρατικών ταµείων. Βέβαια, οι αγρότες ειδικού καθεστώτος δεν υποχρεούται σε δελτίο αποστολής, οπότε ίσως θα συνεχίσει να επιβιώνει «κάτω από τα ραντάρ» ο 17κιλος τενεκές. ∆εν έχει βέβαια ακόµη αποσαφηνιστεί αρµοδίως αν θα πρέπει να κάνουν ηλεκτρονικά ∆ήλωση Συγκοµιδής και οι αγρότες ειδικού καθεστώτος.
Γ) Σε περίπτωση που «περπατήσει» καλά το σηµείο Β., θα µπουν οι βάσεις από την επόµενη ελαιοκοµική σεζόν 2025/26 για ένα τριµηνιαίο ή µηνιαίο ισοζύγιο πωλήσεων – αποθεµάτων ανά ποιοτική κατηγορία ελαιολάδου, που θα δηµοσιεύει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και όχι ιδιωτικός φορέας, κατ’ εικόνα της Ισπανίας και της Ιταλίας. Μία τέτοια εξέλιξη θα διευκολύνει σαφώς τους αγοραστές να γνωρίζουν αξιόπιστα πόση πρώτη ύλη υπάρχει διαθέσιµη στην ελληνική αγορά, αλλά και τους πωλητές ώστε να µην γίνονται έρµαια αθέµιτων εµπορικών πρακτικών και αχρείαστης σπέκουλας, φέρνοντας ξεκάθαρα οφέλη στο σύνολο της αλυσίδας αξίας του ελαιοκοµικού τοµέα. Επίσης, θα διευκολύνει τον έλεγχο τυχών ευκαιριακών ελληνοποιήσεων ελαιολάδου, που απασχολεί σποραδικά ως φαινόµενο κυρίως τα νησιά, σύµφωνα µε ανώνυµες καταγγελίες που βλέπουν κατά καιρούς τα φώτα της δηµοσιότητας, συνήθως σε τοπικά µέσα.