Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Είναι το νέο προϊόν του ελληνικού ελαιώνα και έχει ζήτηση ο ελαιοτουρισμός

Όπως και να ‘χει, φαίνεται πως με μικρή προσπάθεια προώθησης και βασικό «μοχλό διαφήμισης» την από στόμα σε στόμα αφήγηση, οι περίπατοι σε αρχαίους ελαιώνες, η άσκηση, οι γευσιγνωσίες, μέχρι και η «αναδοχή» δέντρων αποκτούν σταθερά όλο και περισσότερους θιασώτες όσο αποτυπώνεται μια τάση ή έστω επιθυμία των τουριστών απομάκρυνση από τα αστικά κέντρα.

Χωρίς να υπάρχουν επίσημα στοιχεία και μετρήσεις, άνθρωποι στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον χώρο του ελαιολάδου και του αγροτουρισμού με επίκεντρο τον κόσμο της ελιάς, επιβεβαιώνουν την εντύπωση ότι οι τουρίστες, ειδικά μετά την πανδημία, αναζητούν κάτι «διαφορετικό, φυσικό και όχι τυποποιημένο» όπως σχολιάζει στην Agrenda ο Γιώργος Τζιανουδάκης, ελαιοπαραγωγός που διαθέτει στην αγορά το ελαιόλαδο της εκμετάλλευσής του με την ετικέτα Cretanthos.

Μόλις πέρυσι επέκτεινε στον αγροτουρισμό τα ενδιαφέροντα της επιχείρησής του, και όπως εξηγεί ο ίδιος, η ανταπόκριση του κόσμου ήταν μεγάλη. Αυτή την περίοδο δέχεται τουλάχιστον τρία τηλεφωνήματα σε εβδομαδιαία βάση για γκρουπ των έως οχτώ ατόμων που επιθυμούν να περιηγηθούν και να φιλοξενηθούν στο αγρόκτημά του. «Ψάχνουνε εμπειρίες αγροτουριστικής φύσης. Θέλουν να περπατήσουν, να δουν πρωτόγνωρες γι’ αυτούς εικόνες που συνθέτει μια αγροτική εκμετάλλευση. Δεν τους καλύπτει το τυποποιημένο πακέτο των 5άστερων» εξηγεί ο κ. Τζιανουδάκης.

Πιο βάσιμα στοιχεία προκύπτουν από τη γειτονική Ιταλία, όπου η ετήσια έκθεση για τον τουρισμό στην «Χερσόνησο των Απέννινων» εκτιμά ότι αφενός οι τουρίστες θα ξεχυθούν με μεγαλύτερο «προϋπολογισμό» στα θέρετρα της χώρας, συγκριτικά με το 2020, αφετέρου ότι οι αποδράσεις προς την ύπαιθρο θα καταλάβουν το μεγαλύτερο μέρος του μπάτζετ αυτού.

Για την ακρίβεια το 86% των τουριστών σύμφωνα με αυτή την έρευνα θα εστιάσουν στο φαγητό και το κρασί στις φετινές τους διακοπές, ενώ το 59% έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για διαμονή σε αγροκτήματα και αγροτουριστικά καταλύματα. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι καταγράφεται ενίσχυση στο τουριστικό ενδιαφέρον γύρω από το παραδοσιακό τρόφιμο, κάτι που σύμφωνα με τη μελέτη οδηγεί στο συμπέρασμα πως «οι αγροτικές διακοπές θα μονοπωλήσουν φέτος».

Η Ελένη Ζώτου, από το Golden Tree στην Χαλκιδική, είδε από νωρίς φέτος, από τις πρώτες ημέρες άρσης των περιοριστικών μέτρων την άνοιξη, τις τουριστικές ροές να καταφθάνουν στον ελαιώνα της. «Μέσα στην επόμενη πενταετία, πιστεύω ότι ο αγροτουρισμός θα έχει εδραιωθεί» εκτιμά η ίδια. Προς το παρόν η εκμετάλλευση της κυρίας Ζώτου συνεργάζεται με ξενοδοχειακές μονάδες από την ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής, οι οποίες στέλνουν ομάδες στον ελαιώνα της για να ζήσουν την εμπειρία του ελληνικού ελαιώνα, ωστόσο εξετάζει το ενδεχόμενο να στήσει και δικά της καταλύματα για να μπει πιο ενεργά στο χώρο της φιλοξενίας.

 

Ελαιοτουρισμός για όλες τις ηλικίες

Η κυρία Ζώτου διαπίστωσε αρχικά ότι υπάρχει ενδιαφέρον για ελαιοτουρισμό και είδε την απήχηση που είχε η συνεργασία της με τουριστικά πρακτορεία της περιοχής για τη διοργάνωση ξενάγησης στον ελαιώνα που ξεκίνησε το 2017. «Ειδικά τα παιδιά βίωναν με πολύ χαρά την ευκαιρία να παίξουν και να σκαρφαλώσουν στα αιωνόβια δέντρα. Ως αποτέλεσμα οι γονείς συχνά δήλωναν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν σε παρόμοιες δραστηριότητες και την επόμενη χρονιά». Εκτός από την ξενάγηση για οικογένειες η Golden Tree παρέχει διαφορετικά πακέτα επίσκεψης ανάλογα με το προφίλ του ενδιαφερόμενου «οργανώνουμε ξενάγησης για ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας silver tourism σε ελαιώνες με μεγάλη προσβασιμότητα, κοντά σε τουαλέτες και χώρους που δεν απέχουν μεταξύ τους για να περιορίζεται το περπάτημα. Για πιο ενεργούς επισκέπτες έχουμε σχεδιάσει περιήγηση σε ελαιώνες μεγαλύτερου υψόμετρου καθώς και διαδρομές για ποδήλατο που ικανοποιούν την επιθυμία τους για άσκηση». Βλέποντας την προοπτική που είχε ο ελαιοτουρισμός η κυρία Ζώτου δημιούργησε το πρόγραμμα υιοθεσίας ενός δέντρου «ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να συλλέξει τον καρπό από το δικό του δέντρο ενώ ένα ποσοστό του ελαιολάδου που παράγεται διατίθεται για δράσεις έρευνας για τις ιδιότητες του ελαιολάδου», θα πει η ίδια. Για την προαγωγή του προγράμματος υιοθεσίας αλλά και του ελαιτουρισμού και της ελαιογαστρονομίας η κυρία Ζώτου μαζί με άλλους τέσσερις παραγωγούς από την Ελλάδα και την Κύπρο έχουν ιδρύσει δίκτυο με την ονομασία Golden Gift of Olive Tree. Στόχος όπως λέει είναι «να αποκτήσει το ελαιόλαδο να αποκτήσει ταυτότητα όπως και το κρασί και να αναγνωρίζουμε τη διαφορετικότητα αλλά και να παντρεύουμε το πιάτο μας με το ελαιόλαδο της επιλογής μας».

Μέσα στην πανδημία αναδείχθηκαν και άλλες δυνατότητες αξιοποίησης του ελαιώνα για δράσεις ευεξίας. «Μέσω διαδικτύου μεταδόθηκαν εικόνες γυμναστικής ανάμεσα στα δέντρα και τώρα εξετάζουμε τη δυνατότητα να διοργανώνουμε γιόγκα μες τη φύση με θέα στον Όλυμπο και το Άγιο Όρος», λέει η κυρία Ζώτου και συμπληρώνει «η δύναμη της φύσης φέρνει γαλήνη και τα ελαιόδεντρά μας είναι κομμάτι της άγριας φύσης. Μες τον ελαιώνα μπορεί κανείς να δει όχι μόνο τα συνηθισμένα ζώα του αγρού αλλά και γεράκια που πετούν σε απόσταση αναπνοής και βρίσκονται σε μεγάλους αριθμούς στη περιοχή μας». Πριν την πανδημία οι ελαιώνες της GoldenTree δέχονταν 100-120 επισκέψεις την εβδομάδα και περίπου 2.200 επισκέπτες το χρόνο. «Φέτος βλέπουμε μια σταδιακή ανάκαμψη, μέχρι σήμερα που διανύουμε την τρίτη εβδομάδα της σεζόν δεχθήκαμε 80 άτομα», καταλήγει η Ελένη Ζώτου.

«Δεν είναι απλά μια τάση, υπάρχει ενδιαφέρον και αν πατήσει κανείς πάνω σε αυτό με επαγγελματισμό μπορεί να εξασφαλίσει θετικά αποτελέσματα για τον κλάδο του εγχώριου τουρισμού και του ελαιολάδου εν γένει» εκτιμά ο Σπύρος Δαφνής, από το ελαιόλαδο Governor που έδωσε κοσμοπολίτικο βάθος στην κερκυραϊκή Λιανολιά. Όπως σημειώνει ο ίδιος, η σχέση πρωτογενούς παραγωγής και τουρισμού, τώρα ξεκινά να αποτιμάται στην Ελλάδα και έχει να προσφέρει πολλά, αφού επιμηκύνει την σεζόν και διευρύνει το τουριστικό πακέτο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα πελάτες στο εξωτερικό για τα αγροτικά προϊόντα του εκάστοτε τόπου.

Σχετικά Άρθρα

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Follow us on Social Media facebookFollow us on Social Media facebook

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Follow us on Social Media facebookFollow us on Social Media facebook

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Follow us on Social Media facebookFollow us on Social Media facebook

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Follow us on Social Media facebookFollow us on Social Media facebook

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Εβδοµάδα πόλωσης η περασµένη για τον ελαιοκοµικό τοµέα, µε την ιταλική αγορά να αντιστέκεται και να ανακτά περίτεχνα τα 9 ευρώ για τα (λίγα)...

ΕΛΑΙΩΝΑΣ

Η βιολογική γεωργία εξετάζει εναλλακτικές λύσεις για την καταπολέμηση του δάκου, όπως ο χαλκός, η καολίνη και η πρόπολη, με στόχο τη μείωση των...

REPORTS

Σε μια αντισυμβατική τοποθεσία ελαιοκαλλιέργειας, ο ιδρυτής της Oasis Olives αντιμετωπίζει ένα εξαιρετικό σύνολο προκλήσεων με το πρόβλημα των μειωμένων ωρών ψύχους να καραδοκεί...

REPORTS

Η παραγωγή της ελιάς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την λίπανσή της. Επίσης και η ποιότητα της παραγωγής εξαρτάται σημαντικά από την λίπανσή της...