Οι παραγωγοί ελαιολάδου στην Ισπανία εργάζονται για την ανάπτυξη νέων διεθνών αγορών, ιδίως στην Κίνα, καθώς οι ιστορικά υψηλές τιμές έχουν αλλάξει τις συνήθειες των καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Η Κίνα αναμένεται να αποτελέσει στρατηγική αγορά για τα ισπανικά προϊόντα», δήλωσε ο Jaime Lillo, εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιολάδου (IOC). Συμπλήρωσε ότι η αυξημένη «ζήτηση για ελαιόλαδο στην Κίνα οφείλεται κυρίως στην αύξηση των μισθών στον κινεζικό πληθυσμό και στον αυξανόμενο αριθμό ατόμων που ενδιαφέρονται να τρώνε υγιεινά.»
Οι Ισπανοί παραγωγοί και εξαγωγείς έχουν εδώ και καιρό αναγνωρίσει την ανερχόμενη μεσαία τάξη της Κίνας ως αγορά υψηλών δυνατοτήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του IOC, η κατανάλωση ελαιολάδου στην Κίνα έχει αυξηθεί από 12.000 τόνους την περίοδο καλλιέργειας 2008/09 σε 42.500 τόνους το 2022/2023. Παράλληλα, τα ισπανικά εμπορικά στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές παρθένου και εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου στη χώρα αυξήθηκαν από 3.638 τόνους σε 27.172 τόνους.
Αυτή την αυξανόμενη όρεξη των καταναλωτών προσπάθησε να αξιοποιήσει η Διεπαγγελματική Ένωση Ισπανικού Ελαιόλαδου, ένας εμπορικός όμιλος, φιλοξενώντας πρόσφατα δύο εκδηλώσεις στο Πεκίνο. Η πρώτη απευθυνόταν στα μέσα ενημέρωσης και τους influencers και περιελάμβανε τη δοκιμή διαφόρων ισπανικών εξαιρετικά παρθένων ελαιόλαδων, μια επίδειξη μαγειρικής και μια συζήτηση για τα οφέλη του ελαιολάδου στην υγεία. Επίσης, διοργανώθηκε μια εκδήλωση γευσιγνωσίας για διανομείς και εισαγωγείς στο Πεκίνο, με στόχο την ενίσχυση των σχέσεων.
Ωστόσο, ο Antonio Carrasco, γενικός διευθυντής της Goya en España, προειδοποίησε ότι οι εξαγωγείς πρέπει να κατανοήσουν τις ιδιομορφίες της κινεζικής αγοράς για να επωφεληθούν πλήρως. Σε συνέντευξή του το 2023, ο Carrasco είπε ότι οι Κινέζοι καταναλωτές εξακολουθούν να βλέπουν το ελαιόλαδο ως μια ειδική τροφή και όχι ως βασικό προϊόν της κουζίνας. Επομένως, οι εταιρείες πρέπει να διαθέτουν καλά ανεπτυγμένες αλυσίδες εφοδιασμού στην Κίνα για να κεφαλαιοποιήσουν αυτή τη δυναμική.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι παρόλο που η αγορά ελαιολάδου αναπτύσσεται, οι Κινέζοι πελάτες δεν τείνουν να κάνουν διάκριση μεταξύ έξτρα παρθένου ελαιολάδου και άλλων ποιοτήτων. «Στην ΕΕ, οι άνθρωποι κάνουν τη διάκριση μεταξύ έξτρα παρθένου ελαιόλαδου, παρθένου ελαιολάδου και μη παρθένου ελαιόλαδου, αλλά στην Κίνα, όλα είναι ελαιόλαδο», είπε η Jane Gong, βραβευμένη παραγωγός ελαιολάδου στο Gansu.
Παρά το εμπορικό σήμα Whispering Flowers της εταιρείας, ένα μονοποικιλιακό Ezhi‑8, που κέρδισε το ασημένιο βραβείο για τρίτη συνεχή χρονιά στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ελαιολάδου NYIOOC 2024, η Gong πιστεύει ότι οι εισαγωγές είναι πιθανό να παραμείνουν πιο ανταγωνιστικές λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής στην Κίνα. «Οι οικονομίες κλίμακας είναι μικρότερες, επομένως οι τιμές είναι υψηλότερες», είπε. Ως αποτέλεσμα, οι ισπανικές και άλλοι ευρωπαίοι παραγωγοί ελαιολάδου έχουν σημαντικό πλεονέκτημα τιμών όταν εισέρχονται στην κινεζική αγορά.
«Στην Κίνα, περισσότερο από το 90 % των εισαγωγών προέρχονται από την ΕΕ», είπε ο Γκονγκ. «Υπήρξε μια αύξηση 10 έως 15 % από πέρυσι».
Με πληροφορίες από τους OliveOilTimes