Άποψή μου είναι ότι πρέπει να συναλλάσσεται απευθείας ο μεταποιητής με τον παραγωγό και ακόμα καλύτερα πιστεύω πολύ στη δημιουργία ομάδας παραγωγών, ούτως ώστε να είναι μεγαλύτερες οι ποσότητες που θα διακινούν και θα διαπραγματεύονται. Κάτι τέτοιο θα ήταν προς όφελος και των παραγωγών και των μεταποιητών, ενώ θα έφερνε ταυτόχρονα και μεγαλύτερη σταθερότητα στις τιμές της επιτραπέζιας ελιάς. Όπως αποδείχθηκε το παλιό σύστημα των συνεταιρισμών δεν έχει δουλέψει σωστά, διότι με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο τελούσαν υπό τον έλεγχο του κράτους. Δεν είχαμε να κάνουμε με συνεταιρισμούς που ήταν πραγματικά ανεξάρτητοι, καθώς το κράτος καθόριζε ποιος θα είναι ο πρόεδρος και τα μέλη ενός συνεταιρισμού. Αντιθέτως στην ομάδα παραγωγών μπορούν οι συμμετέχοντες να αποφασίσουν και να διαχειριστούν από κοινού την παραγωγή τους και στη συνέχεια να διαπραγματευτούν την τιμή με κάποια βιομηχανία. Πεποίθησή μου είναι επίσης ότι θα πρέπει να γίνεται μία διαπραγμάτευση που θα διασφαλίζει σταθερή τιμή σε βάθος χρόνου για ένα μέρος της παραγωγής και για το υπόλοιπο μέρος να υφίσταται διακύμανση της τιμής, κάτι που θα επέφερε πιο ομαλή τιμή, για να επιτύχουμε μακροχρόνια συμβόλαια στο εξωτερικό στις ελιές».
Προσθέτει ότι στο ελαιόλαδο η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική, εξηγώντας πως παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε εξαιρετική ποιότητα προϊόντος, αυτό πωλείται σε χύδην μορφή και στη συνέχεια διατίθεται ή εμπλουτίζει κατώτερης ποιότητας λάδια στην Ισπανία, στην Ιταλία ή αλλού. «Δυστυχώς στο λάδι δεν έχουμε καταφέρει να είναι πραγματικά αναγνωρισμένο το ελληνικό προϊόν έναντι των υπολοίπων».
Η θέση για τις ελιές Καλαμών και Χαλκιδικής στις διεθνείς αγορές
Ο κύριος Γεωργιάδης αναφέρει πως σε ό,τι αφορά την επιτραπέζια ελιάς, οι ποικιλίες Καλαμών και Χαλκιδικής κατέχουν εξέχουσα θέση στις διεθνείς αγορές. «Η Καλαμών αποτελεί αναμφισβήτητα την κορωνίδα των ελληνικών εξαγωγών, ενώ η ελιά Χαλκιδικής παρουσιάζει εντυπωσιακή άνοδο τα τελευταία χρόνια καθώς προωθούνται έντονα και ως γεμιστές, τάση που εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη».
Ως προς την επίδραση της πανδημίας στο ελαιόλαδο και στην ελιά, ο Αλέξανδρος Γεωργιάδης εξηγεί ότι σε επίπεδο παραγωγής δεν υπάρχουν επιπτώσεις, εν αντιθέσει με τη διακίνηση προς το εξωτερικό όπου εμφανίζεται σημαντικό πρόβλημα στην εξασφάλιση θέσεων μεταφοράς στα καράβια. «Μπορεί να χρειαστούν αρκετές εβδομάδες για να μπορέσει να βρει θέση ένα προϊόν στα πλοία, ενώ η εικόνα δυσχεραίνει από εβδομάδα σε εβδομάδα. Έτσι εκτός από τις αυξημένες τιμές στα ναύλα, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω από τον Ιούνιο, υφίσταται και η εικόνα που σας περιέγραψα».
O κύριος Γεωργιάδης αναφέρεται επίσης στο θέμα που δημιουργήθηκε με τον χαρακτηρισμό της ελιάς Καλαμών με την αμφισβήτησή του από ορισμένες ενώσεις παραγωγών της Μεσσηνίας. «Επ’ αυτού υπήρχε μία συμφωνία βάσει της οποίας η έννοια ‘Καλαμών’ και όχι ‘Καλαμάτα’, θα έπρεπε χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ελιές που παράγονται στη Μεσσηνία. Εάν περνούσε κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε ένα τεράστιο πρόβλημα, διότι όλες οι ελιές Καλαμών που καλλιεργούνται σε άλλες περιοχές πλην της Μεσσηνίας θα εξισώνονταν με ελιές τύπου Καλαμών που παράγονται στην Τουρκία, στην Αίγυπτο ή αλλού. Ευτυχώς κάτι τέτοιο αποσοβήθηκε».
Nα σημειωθεί ότι ο κύριος Γεωργιάδης είναι πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής στο 2ο Διεθνές Συνέδριο Ελιάς, το οποίο διοργανώνεται από το Κέντρο Ελιάς «Krinos» του Perrotis College της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης στις 3 και στις 4 Ιουνίου. Όπως εξηγεί ο κύριος Γεωργιάδης κατά την πρώτη ημέρα οι ομιλίες θα είναι στα ελληνικά και θα μπορούν να τα παρακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί δωρεάν μέσω διαδικτύου, ενώ παράλληλα θα μπορεί να το παρακολουθήσει κανείς και από 20 οργανωμένα σημεία συγκέντρωσης σε πανελλαδική βάση στις σημαντικότερες παραγωγικές περιοχές. Κατά τη δεύτερη ημέρα θα συμμετάσχουν επιστήμονες από χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Αυστραλία, η Αμερική αλλά και η Ελλάδα και θα παρουσιάσουν τις τελευταίες εξελίξεις πάνω στην ελιά και το ελαιόλαδο και θα είναι στα αγγλικά.
Εδώ μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες για το συνέδριο, στο οποίο χορηγός επικοινωνίας είναι η Agrenda, το agronews.gr και το Ελαίας Καρπός.