Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, ο γενικός διευθυντής της Deoleo στην Ισπανία, Víctor Roig, αναγνώρισε την αφοσίωση και την προσπάθεια όλων των γυναικών που ανήκουν στον κόσμο του ελαιολάδου, δηλώνοντας ότι, «είναι η ψυχή του κλάδου μας, καθώς διατηρούν ζωντανές τις παραδόσεις, διαχειρίζονται τα εδάφη, ηγούνται συνεταιρισμών και διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των πόρων μας, προσφέροντας ποιοτικά προϊόντα και συμβάλλοντας στην εγκατάσταση του πληθυσμού στις αγροτικές περιοχές. Επομένως, δεν μπορούμε να μιλάμε για ένα βιώσιμο και δίκαιο μέλλον χωρίς να θέσουμε τις γυναίκες στο επίκεντρο της συζήτησης. Είναι ευθύνη όλων των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα να υποστηρίξουν, να προωθήσουν και να κάνουν ορατό το έργο και τη δέσμευσή τους».
«Ο ρόλος των γυναικών στην καλλιέργεια της ελιάς»
Το πρώτο στρογγυλό τραπέζι της εκδήλωσης έθιξε τον ρόλο των γυναικών στην καλλιέργεια της ελιάς, με συντονιστή τη Nuria Yánez, διευθύντρια του Ιδρύματος Almazaras de la Subbética. Στη συζήτηση συμμετείχαν η Fernanda Merino, αγρότης από τον συνεταιρισμό Nuestra Señora del Rosario στη Nueva Carteya, η Manuela Aguilera, αγρότης και ιδιοκτήτρια ενός ελαιώνα στο Priego de Córdoba, η María José Campos, αγρότης και γραμματέας του Συνεταιρισμού Nuestra Señora de la Consolación στη Doña Mencía, καθώς και ο Rafael Pérez de Toro, Global Quality Director της Deoleo.
Οι ομιλητές αναγνώρισαν τη σημαντική συμβολή των γυναικών στη συγκομιδή της ελιάς, μια παράδοση που διαρκεί από τις μητέρες και τις γιαγιάδες τους. Τόνισαν επίσης τη βιώσιμη επίδραση αυτής της καλλιέργειας, καθώς και την ανησυχία τους για την έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού και την αλλαγή γενεών στον τομέα.
Για να ενισχυθεί το ενδιαφέρον για το επάγγελμα, υπογράμμισαν την ανάγκη να επικοινωνηθεί στις νέες γενιές πόσο όμορφο και ανταποδοτικό είναι αυτό το έργο, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα να είναι κανείς «κύριος του χρόνου του». Η ενθάρρυνση των νέων να εμπλακούν στον τομέα της ελαιοκαλλιέργειας είναι κρίσιμη για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της συνέχειας της παράδοσης.
Καινοτομία και ηγεσία
Στον δεύτερο πίνακα με θέμα «Καινοτομία και ηγεσία των γυναικών στον κλάδο της ελιάς», με συντονιστή τον José Antonio Bonache, διευθυντή επικοινωνίας της Deoleo, συμμετείχαν επίσης διακεκριμένες προσωπικότητες του τομέα. Οι ομιλητές περιλάμβαναν την Brígida Jiménez, διευθύντρια του IFAPA στην Cabra, τη Rosa Gallardo, διευθύντρια της Διεθνούς Έδρας Τεχνητής Νοημοσύνης και Γεωργίας στο Πανεπιστήμιο της Κόρδοβα, την Consoli Molero, βραβευμένη ως καλύτερη γυναίκα παραγωγό EVOO 2024 και τη María del Mar García Caparrós, διευθύντρια του εργοστασίου Deoleo στην Alcolea (Córdoba).
Στη διάρκεια της συζήτησης, αναδείχθηκε ο κρίσιμος ρόλος των νέων τεχνολογιών σε όλη την αλυσίδα αξίας του ελαιολάδου. Οι συμμετέχοντες τόνισαν τη σημασία της ευελιξίας και της αποτελεσματικότητας στις διαδικασίες παραγωγής, καθώς και την ανάγκη για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε κάθε βιομηχανικό στάδιο.
Σημαντικά θέματα περιλάμβαναν την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και την ενσωμάτωσή της στον τομέα, καθώς και τη δέσμευση για έρευνα και κατάρτιση που εξασφαλίζουν την υψηλότερη ποιότητα και βιωσιμότητα. Επιπλέον, υπογραμμίστηκε η ανάγκη προσέλκυσης και προώθησης γυναικείων ταλέντων σε θέσεις καινοτομίας και ανάπτυξης, ώστε να διασφαλιστεί η συνεχιζόμενη πρόοδος και η ηγεσία γυναικών στον κλάδο της ελιάς.
Από το ελαιοτριβείο στο τραπέζι
Το τρίτο και τελευταίο πάνελ του συνεδρίου, με συντονιστή τον γενικό διευθυντή της Deoleo στην Ισπανία, Víctor Roig, είχε θέμα «Από το ελαιουργείο στο τραπέζι: ο αντίκτυπος των γυναικών στο μέλλον του ελαιολάδου». Στη συζήτηση συμμετείχαν η Blanca Torrent, πρώτη αντιδήμαρχος και εκπρόσωπος Οικονομικών, Οικονομίας και Απασχόλησης του Δημοτικού Συμβουλίου της Κόρδοβα, η Lucía Matas, εμπορική διευθύντρια της Almazaras de la Subbética, η Rosa Vañó, εμπορική διευθύντρια και μάρκετινγκ της Castillo de Canena και η Mariu Luchetti, Διευθύντρια Μάρκετινγκ, Καινοτομίας και Αειφορίας στην Deoleo.
Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ιδιαίτερα σε σχέση με τη διανομή, την εμπορία και τη διεθνοποίηση του ελαιολάδου. Υπογράμμισαν την ανάγκη για αποτελεσματική ενημέρωση σχετικά με τις υγιεινές ιδιότητες του έξτρα παρθένου ελαιολάδου μέσω της σωστής επισήμανσης, τονίζοντας ότι «ό,τι δεν είναι γνωστό δεν μπορεί να αγοραστεί».
Με πληροφορίες από Olimerca