Από νέα οπτική αυτή που…επέβαλε η πανδημία κοιτούν τις αγορές οι παραγωγοί ελαιόλαδου, που θέλουν να παράγουν εξειδικευμένο προϊόν με βάση τις καταναλωτικές ανάγκες και να μοιραστούν την αξία του με τον κόσμο. Παρά τη δύσκολη συγκομιδή σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου και τις οικονομικές δυσκολίες που προκλήθηκαν από την πανδημία Covid-19, ο Παγκόσμιος Διαγωνισμός Ελαιόλαδου NYIOOC του 2021 (24-28 Mαίου) καταγράφει ρεκόρ συμμετοχών καθώς θα λάβουν μέρος 1.171 ελαιόλαδα από 28 χώρες.
Παραγωγοί από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Κροατία και την Τουρκία αύξησαν φέτος τις εγγραφές τους για συμμετοχή στο διαγωνισμό, και πολλοί υπέβαλαν νέες παραλλαγές προϊόντων για να ξεχωρίσουν οι ετικέτες τους στην παγκόσμια αγορά. Παράγοντες, όπως ο περισσότερος χρόνο που αφιερώθηκε στους ελαιώνες, τα διαδικτυακά σεμινάρια, αναφέρθηκαν ως λόγοι που περισσότεροι παραγωγοί αποφάσισαν να εκθέσουν τα λάδια τους στην 9η έκδοση του μεγαλύτερου και πιο διάσημου διαγωνισμού ποιότητας ελαιόλαδου στον κόσμο.
Η Τουρκία ήταν μεταξύ των χωρών που σημείωσαν σημαντική σχετική αύξηση των συμμετοχών, με διπλάσιο αριθμό παραγωγών που συμμετείχαν στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ελαιόλαδου το 2021 από το 2020. Η Suzan Kantarcı Savas, μέλος του πάνελ NYIOOC από την Τουρκία, μιλώντας στο Olive Oil Times ανέφερε ότι πιστεύει ότι οι στρατηγικές των παραγωγών αλλάζουν για να προσαρμοστούν στην παγκόσμια αγορά.
«Όταν μίλησα με παραγωγούς για τον ανταγωνισμό πριν από πέντε χρόνια, δεν πίστευαν. Σήμερα, οι νέες γενιές σκέφτονται διαφορετικά. Θέλουν να παράγουν εξειδικευμένο ελαιόλαδο και θέλουν να μοιραστούν την αξία τους με τον κόσμο».
Οι Κροάτες παραγωγοί υπέβαλαν επίσης ρεκόρ-υψηλό αριθμό συμμετοχών στο φετινό NYIOOC, στέλνοντας 100 δείγματα, 67% περισσότερο από το σύνολο του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, η Karolina Brkić Bubola, επικεφαλής επιτροπής από την Κροατία, απέδωσε την αύξηση αυτή σε μικρότερους παραγωγούς που επιδιώκουν να ξεχωρίσουν στη διεθνή σκηνή.
«Οι μικροί παραγωγοί δεν μπορούν να ανταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές από την άποψη της ποσότητας», δήλωσε η Brkić Bubola στο Olive Oil Times. «Για τους Κροάτες παραγωγούς, η παρουσίαση ενός λαδιού στο NYIOOC είναι μια ευκαιρία να αναγνωριστεί διεθνώς η ποιότητα των εξαιρετικά παρθένων ελαιολάδων τους, γεγονός που φέρνει επίσης αναγνώριση σε ολόκληρη την Κροατία ως χώρα παραγωγής».
Κερδίζοντας ένα βραβείο σε αυτόν τον διαγωνισμό θα μπορούσε να δώσει στους παραγωγούς καλύτερη ορατότητα στη διεθνή αγορά και πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό διαδικτυακών πελατών που ενδιαφέρονται για το προϊόν τους», δήλωσε η Brkić Bubola.
Ο Antonio G. Lauro, εννέα φορές μέλος του πάνελ NYIOOC και επικεφαλής της επιτροπής του 2021, συμφωνεί ότι οι παραγωγοί βλέπουν όλο και περισσότερο βραβεία από διαγωνισμούς ελαιολάδου ως τρόπο προστιθέμενης αξίας στα προϊόντα τους.
«Οι διαγωνισμοί πωλούν έξτρα παρθένο ελαιόλαδο;» αυτός πρόσθεσε «Φυσικά ναι.» Φέτος, οι Ιταλοί παραγωγοί υπέβαλαν 252 συμμετοχές στο NYIOOC – αύξηση κατά 29% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ αντίστοιχα η Ελλάδα σημείωσε επίσης αύξηση 27% (126 συμμετοχές).