Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Όνομα και επώνυμο στο ελληνικό ελαιόλαδο για να κερδηθεί το στοίχημα των εξαγωγών

Το ελληνικό ελαιόλαδο για να μη χάσει το τρένο της παγκόσμιας αγοράς του κλάδου, που πλέον έχει ωριμάσει, είναι πολύ ανταγωνιστική κι έχει τα φόντα να αναπτυχθεί σημαντικά μεσοπρόθεσμα, εκτός από ποιότητα χρειάζεται να έχει και ονοματεπώνυμο.

Την άποψη αυτή εξέφρασε ο εκτελεστικός διευθυντής και μέλος του ΔΣ της Λέσχης Φίλων Ελαιόλαδου & Ελιάς «ΦΙΛΑΙΟΣ», Γιώργος Οικονόμου, σημειώνοντας πως ίσως ο μεγαλύτερος αντίπαλος που έχει να παλέψει στις διεθνείς αγορές το ελληνικό ελαιόλαδο, είναι η φήμη που έχουν τα ελληνικά προϊόντα εν γένει στο εξωτερικό.

Εμπόδιο η κακή εικόνα των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό

«Το πρώτο εμπόδιο που πρέπει να υπερκεράσει ένα ποιοτικό ελληνικό προϊόν για να μπορέσει να καθιερωθεί και κατ’ επέκταση να κατακτήσει την υπεραξία που συνεπάγεται ένα επώνυμο προϊόν, ένα brand, είναι η μέτρια έως κακή εικόνα, και συχνά και ποιότητα, που προσδίδει ο ξένος καταναλωτής στη συνολική εικόνα των ελληνικών προϊόντων, γεγονός που έχει ως επακόλουθο και τη χαμηλή αξία του», είπε ο κ. Οικονόμου, ο οποίος φέρει και το «καπέλο» του γενικού διευθυντή του ΣΕΒΙΤΕΛ.

Για να τεκμηριώσει, μάλιστα, τη θέση του, έφερε ένα παράδειγμα που πονάει μεν, αλλά είναι μια πικρή αλήθεια. «Αν έχουμε δύο εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα ίδιας ποιότητας, με ελκυστική συσκευασίας και καλά σχεδιασμένο brand name, το ένα ιταλικό και το άλλο ελληνικό, το πρώτο το σπρώχνει η αύρα της ποιότητας, της μόδας και το lifestyle, τα οποία έχει συνδέσει ο ξένος καταναλωτής με το made in Italy, ενώ το άλλο, το ελληνικό, πρέπει, δυστυχώς, να ξεπεράσει τον εαυτό του και να παλέψει με δεκάδες εμπόδια», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σε μια ομιλία, που ήχησε και σαν «ξυπνητήρι» για τους εμπλεκόμενους με την παραγωγή, τυποποίηση και εμπορία του «πράσινου χρυσού» της ελληνικής γης, στο πλαίσιο ημερίδας για το ελαιόλαδο, που διοργάνωσε η «ΦΙΛΑΙΟΣ» στη φετινή διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών «Detrop & Oenos», ο κ. Οοικονόμου ζήτησε να υπάρξει άμεσα η χάραξη εθνικής στρατηγικής με συγκεκριμένο περιεχόμενο για το ελληνικό ελαιόλαδο.

Όπως εξήγησε, το μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού ελαιόλαδου είναι η ποιότητά του, ενώ αντίθετα η συνεχής συμπίεση των τιμών κάνει ανεπανόρθωτη ζημιά στην εικόνα του προϊόντος και στη μελλοντική του πορεία στις διεθνείς αγορές.

Μοναδικότητα, αυθεντικότητα, μύθος και ποιότητα τα βασικά όπλα

Τα υλικά που θα χρειαστούν για να «χτιστεί» ένα προϊόν με brand name και υψηλή προστιθέμενη αξία, που θα το επιλέγει ο καταναλωτής, κατά τον ομιλητή, υπάρχουν και περιμένουν να τα αξιοποιήσουμε. Αυτά είναι η μοναδικότητα του προϊόντος, η αυθεντικότητα και ο «μύθος» που το συνοδεύει, σε συνδυασμό με την ποιότητα, το άρωμα και τη γεύση του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου.

«Πόσα προϊόντα διεθνώς έχουν άραγε τόση ιστορία και τόσα πράγματα να πουν; Με 4.000 χρόνια ιστορίας στην αρχαία και σύγχρονη Ελλάδα με συμβολισμό και αναφορές στη διατροφή, τον αθλητισμό, την ιατρική και την κοσμετολογία, με αυθεντικότητα και αυτόχθονες ποικιλίες, αλλά και καινοτομία, η οποία παρακολουθεί τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις με σεβασμό όμως και στην παράδοση;», διερωτήθηκε ο κ. Οικονόμου.

Με δεδομένο το διεθνές περιβάλλον, τις ενέργειες και τη στρατηγική των βασικών ανταγωνιστών ο ομιλητής έκανε ιδιαίτερη μνεία στο θέμα των πιστοποιημένων προϊόντων ποιότητας, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι «ο θεσμός των ΠΟΠ προϊόντων αποτελεί για το ελληνικό ελαιόλαδο την τελευταία μεγάλη ευκαιρία», ενώ εστίασε επίσης και στα βιολογικά προϊόντα. Υποστήριξε, ακόμη, πως η εθνική στρατηγική θα πρέπει να προβλέπει τον καθορισμό αγορών στόχων προτεραιότητας, συνέργειες και πόρους από όλους τους φορείς και συλλογική απόφαση ως προς τη διάθεσή τους με στόχο την αποτελεσματικότερη επίτευξη των εθνικών στόχων, καθώς και διατύπωση ποσοτικά μετρήσιμων στόχων, καθώς και χρονοδιαγραμμάτων επίτευξής τους, με ταυτόχρονη μέτρηση και των αποτελεσμάτων των δράσεων.

Κατά τον ομιλητή απαιτείται, ακόμη, να υπάρξει προσανατολισμός της όποιας στρατηγικής στον καταναλωτή, με χαρτογράφηση της αγοράς (σ. σ. βασικοί πελάτες, ανταγωνισμός, κανάλια διάθεσης), κατανόηση των επιμέρους τμημάτων των καταναλωτών (σ. σ. διαφορές τους πως προς τη γνώση τους για το προϊόν, τα αγοραστικά τους κίνητρα, τις επιθυμίες τους για συγκεκριμένα προϊοντικά χαρακτηριστικά κλπ), σύνδεση των καταναλωτικών επιθυμιών και αγοραστικών κινήτρων με προϊοντικά χαρακτηριστικά, τοποθέτηση των brands ως βάση διαφοροποίησης και ανάπτυξη δράσεων επικοινωνίας και προβολής της τοποθέτησης.

Aνακοινώθηκαν οι νικητές των Olive Oil Trophy και Table Olives Trophy 2023

Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί ημερίδα για το ελαιόλαδο, που διοργάνωσε η «ΦΙΛΑΙΟΣ» στην οποία ανακοίνωσε και τους νικητές του Διεθνή Διαγωνισμού Ποιότητας εξαιρετικών ελαιολάδων «OLIVE OIL TROPHY» και του Διεθνή Διαγωνισμού Ποιότητας Επιτραπέζιων ελιών «TABLE OLIVES TROPHY». Σύμφωνα με τα αποτελέσματα χρυσό βραβείο απέσπασαν τα ελαιόλαδα στην κατηγορία: Bιολογικό ο Απόστολος Βολιώτης (Voliotis family Organic Extra Virgin), ΠΟΠ ο Ρενιέρης Ι.Κ.Ε (Renieris Estate PGI Chania Kritis), Συμβατικό ο Αντώνης Χελιδώνης (Άναξ Εξαιρετικά Παρθένο Ελαιόλαδο-Anax Extra Virgin Olive Oil). Χρυσό απέσπασαν οι επιτραπέζιες ελιές στην κατηγορία: Φυσικές Αφυδατωμένες η Μαρία Μιχελή (Konos-Πατητές ελιές Μάκρης), Φυσικές Ώριμες η FRIEDRICH BLAUEL & CO. LTD (MANI organic Kalamata olives al naturale), Μείγματα, “ΑΘΗΝΑ” – Νικόλαος Τσαρικτσόπουλος (ΑΘΗΝΑ).

Eπίσης απονεμήθηκαν αργυρές, χάλκινες βραβεύσεις, αλλά και έπαινοι και βραβεία καινοτομίας.

O πίνακας βραβευθέντων στους διαγωνισμούς Olive Oil Trophy και Table Olives Trophy διαθέσιμος εδώ

Μέγεθος, δομή και βασική παίκτες της παγκόσμιας αγοράς

Ως προς το μέγεθος, τη δομή και τη δυναμική του κλάδου διεθνώς, ο κ. Οικονόμου ανέφερε πως η Ελλάδα είναι η 3η σημαντικότερη χώρα στην παραγωγή ελαιόλαδου, με μέσο όρο 320.000 τόνους ετησίως, με πρώτη την Ισπανία με 1,5 εκατ. τόνους, 3η την Ιταλία με 350.000 τόνους και την πρώτη πεντάδα κλείνουν η Τυνησία με 251.000 τόνους και η Τουρκία με 216.000 τόνους. Σε ό,τι αφορά στη ζήτηση, στις μη παραγωγούς χώρες της Ε.Ε., υψηλή καταγράφεται στη Γερμανία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Μεγάλη Βρετανία και την υπόλοιπη Βόρεια Ευρώπη, ενώ εκτός της Ε.Ε., ξεχωρίζουν οι ΗΠΑ, Αυστραλία, Ιαπωνία, Κίνα, Καναδάς, Βραζιλία, Ρωσία, Πολωνία, Ινδία, Ταϊλάνδη και Ταϊβάν.

Για τη σημερινή εικόνα της αγοράς του ελαιόλαδου, ο κ. Οικονόμου είπε πως διαπνέεται από υψηλό ανταγωνισμό για  να διατηρηθούν ή και να κατακτηθούν και νέα μερίδια, σε μια αγορά που πρόκειται να αναπτυχθεί σημαντικά μεσοπρόθεσμα.

Πρόταση για ολυμπιακό έτος ελαιόλαδου το 2024

Εν τω μεταξύ, στο πλαίσιο της ημερίδας «Golden Olive Expo», έγινε γνωστό πως θα υποβληθεί πρόταση προς την ελληνική κυβέρνηση για την ανακήρυξη του 2024 ως Ολυμπιακού Έτους Ελαιολάδου, ώστε το εθνικό αυτό προϊόν ν’ αναδειχθεί διεθνώς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η υποβολή της πρότασης θα γίνει επισήμως με τον συντονισμό της ΔΕΘ-Helexpo AE και την υποστήριξη της Λέσχης Φίλων Ελαιολάδου & Ελιάς «ΦΙΛΑΙΟΣ», σε συνεργασία με τις ενδιαφερόμενες Περιφέρειες, όπως επισήμανε, ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo, Τάσος Τζήκας. Μάλιστα, όπως είπε, ήδη έγινε μια πρώτη συζήτηση επί του θέματος με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γεώργιο Γεωργαντά, ο οποίος «το βλέπει πολύ θετικά».

Η ανακήρυξη του 2024 ως Ολυμπιακού Έτος Ελαιόλαδου «δεν είναι επικοινωνιακό πυροτέχνημα, ούτε καταχρηστική επίκληση των Ολυμπιακών Αγώνων», αλλά, αν προχωρήσει, θα γίνει δικαιωματικά, γιατί «η ιστορία της ελιάς είναι παράλληλη κι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία και το πνεύμα των Ολυμπιακών» τόνισε ο οικονομολόγος Παρασκευάς Παρασκευόπουλος, ειδικός συνεργάτης της ΔΕΘ-Helexpo.

Μια υπεραιωνόβια ελιά από την Αρχαία Θέλπουσα στο Παρίσι

Στην ίδια στρογγυλή τράπεζα ο δήμαρχος Γορτυνίας, Ευστάθιος Κούλης πρότεινε να διατεθεί, προκειμένου να μεταφυτευτεί στο Παρίσι, ενόψει των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, ένα υπεραιωνόβιο δέντρο ελιάς – μνημείο, από το κτήμα στην Αρχαία Θέλπουσα, παραποτάμια στο Λάδωνα, το οποίο είχε παραχωρηθεί στον ιστορικό και σωκρατικό φιλόσοφο Ξενοφώντα και που δυστυχώς πρόπερσι στις μεγάλες φωτιές υπέστη τεράστια φυσική και πολιτιστική καταστροφή. «Μέλημα και πρώτη προτεραιότητα είναι επίσης «η ανασύσταση, μέσα σε τέσσερα χρόνια, έως την επόμενη Ολυμπιάδα, των κατεστραμμένων ελαιώνων από την μεγάλη πυρκαγιά στην περιοχή, που ανέρχονται σε πάνω από 300.000 δέντρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Γορτυνίας.

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (WTO) επιβεβαίωσε στις 20 Φεβρουαρίου ότι η ΕΕ είχε δίκιο να εκφράσει επίσημα την αντίρρησή της εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών...

REPORTS

Οι τελικές εκτιμήσεις για την πληγείσα από τις καιρικές συνθήκες συγκομιδή στην Ελλάδα υποδηλώνουν ότι η απόδοση ελαιολάδου της χώρας θα πέσει κάτω από...

REPORTS

Σταθεροποιητική τάση ελλείψει νέων πωλήσεων και µικρές πιέσεις όπου οι ποιότητες ή οι ανάγκες το επιτρέπουν δίνουν τον τόνο στην εγχώρια και διεθνή αγορά...

REPORTS

H τελευταία μεγάλη άνοδος των τιμών του ελαιoλάδου διεθνώς προσφέρει αναμφίβολα μια μεγάλη οικονομική ανάσα στους Έλληνες καλλιεργητές. Δεν λύνει ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Σε μια αντισυμβατική τοποθεσία ελαιοκαλλιέργειας, ο ιδρυτής της Oasis Olives αντιμετωπίζει ένα εξαιρετικό σύνολο προκλήσεων με το πρόβλημα των μειωμένων ωρών ψύχους να καραδοκεί...

REPORTS

Η παραγωγή της ελιάς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την λίπανσή της. Επίσης και η ποιότητα της παραγωγής εξαρτάται σημαντικά από την λίπανσή της...

REPORTS

Με την παραδοχή ότι το καλύτερο ανάμεσα στα πιο εκλεκτά ελαιόλαδα του κόσμου παραμένει απροσδιόριστο και ίσως να εκφράζει τα βάθη των προσωπικών προτιμήσεων...

ΕΛΑΙΩΝΑΣ

Η λίστα των εγκεκριμένων εντομοκτόνων και ακαρεοκτόνων περιλαμβάνει δραστικές ουσίες που προορίζονται για την προστασία της ελιάς από παράγοντες όπως ο δάκος, και υπόκειται...